Vegansk snickersglasspaj

11 Maj

Samtliga som avsmakat glasspajen har totalt fallit för den goda snickerssmaken. Rätt så dyr och lite dryg att göra, men resultatet blir fantastiskt!

Vegansk snickersglasspaj

Pajskal
3 dl vetemjöl
125 g kallt margarin
2-3 msk vatten
100 g mörk choklad

Fyllning
1/2 l vaniljglass
2 1/2 dl jordnötssmör

1. Blanda ihop degen och låt ligga i kyl 30 min innan utkavling.
2. Sätt ugnen på 225° och grädda i 15-20 min.
3. Smält choklad i vattenbad och pensla ut när pajen svalnat. Ställ i frysen.
4. Låt glassen smälta lite så att det går att röra ned jordnötssmöret. Blanda väl. Bred ut glassen i formen och ställ i frysen ett par timmar.
5. Tag fram pajen 10 min innan servering.

2 svar to “Vegansk snickersglasspaj”

  1. Frida 14 maj 2011 den 22:20 #

    Åh härlig vegankaka! Tack! Just nu är min mage så glad för jag har börjat följa matråden i Janesh Vaidyas Ayurveda för ditt sinne. Om du redan har läst den skulle det vara roligt att höra dina kommentarer! Jag kikar snart in igen!

  2. One Tonne Life 18 maj 2011 den 7:42 #

    Hej!
    I projektet One Tonne Life fightas familjen Lindell med att under ett halvår minska sina CO2-utsläpp till 1 ton per person och år. Just nu är de inne i en kritisk fas där de försöker sig på vegetarisk/vegansk mat. De skulle behöva en uppmuntran med en sån här glasspaj eller andra läckra vegorecept:
    http://onetonnelife.se/2011/05/13/fjarde-dagen/

Kommentera

