Har du koll på dina sparkonton och räntesatser? Är det värt att byta bank?

28 Feb

Hittills har jag läst tre böcker för att komma igång ordentligt med ekonomiutmaningen:

– Pengarna och livet av Birgitta Piper
– Jämställdheten börjar i plånboken
– Bankbluffen av Joel Dahlberg

Det har varit en riktig ögonöppnare att läsa dessa böcker. Jag hade t ex ingen aning om att mitt lönekonto (ditt med, förmodligen) inte ger någon som helst ränta.
Lönekontot, även känt som transaktionskontot, är det konto din lön betalas in på och som dina transaktioner normalt görs från, t ex via ett VISA-kort eller uttag i uttagsautomat. Utöver lönekontot har jag två andra sparkonton, s k sparkapitalkonton. När jag gick med lupp för att undersöka räntesatserna på dessa fann jag att de låg så lågt som usla 0,6%! Om jag då inte innehar minst 50 000 kr på dem, för då åker räntan upp till 1,35 %. Men så mycket pengar har jag inte på banken ännu. Jag har även precis startat ett s k e-sparkonto för Myra, och där ligger räntan på hela 1,4%. Med andra ord är det nu läge att avsluta de två gamla sparkapitalkontona med usel ränta och skapa två nya e-sparkonton med 1,4% ränta vardera.

Vidare är det alltså klokt att direkt när lönen anländer på 0%-kontot, flytta över den största delen av pengarna till sparkonton med bra ränta, alternativt till fonder om en så önskar.

En annan sak som är tydlig när en läser böckerna är att det kan vara en stor fördel att byta från någon av de fyra s k storbankerna till någon av de mindre bankerna.
T ex så har Skandiabank 0,5% ränta på lönekontot och gratis internetbank, vilket storbankerna tar betalt för månadsvis eller årligen. Storbankerna tar alltså betalt för en tjänst som de tjänar på. Förr i tiden gjorde folk sina insättning och uttag via bankkontoret, vilket blev dyrt och ineffektivt för bankerna. Internetbanken skapades och vips gick bankernas utgifter ned. Samtidigt passar de på att ta betalt för tjänsten – som självklart borde vara gratis! Ett råd från Joel Dahlberg är att pressa din bank till att ge dig gratis internbank. Du är viktig som kund och därför kan banken gå med på avgiftsfri internetbank i utbyte mot att du stannar kvar och inte byter bank. Du kanske tycker att kostnaden för internetbank är så liten att du inte bryr dig, men en kostnad på t ex 160 kr/år blir ju efter fem år 750 kr och om du hade fått välja såhär i efterskott hade du väl hellre valt att behålla dessa 750 kr?

Är du nöjd med din bank?

Ett svar to “Har du koll på dina sparkonton och räntesatser? Är det värt att byta bank?”

  1. Ylva Maria 16 mars 2011 den 23:57 #

    Nu blir jag peppad att styra upp ekonomin! Tack för det här inlägget!

Kommentera

