Utmaning nr 7: grodda hemma

16 Feb

Denna vecka ska jag komma igång med groddningen som jag legat totalt på latsidan med sedan ett år tillbaka ungefär. Att grodda gröna linser är enkelt och ger snabbt resultat. Använd gärna en groddburk, min är köpt på Hälsokraft och har två våningsplan.

Lägg först linserna i blöt i den understa burkdelen över natten. På morgonen häller du bort vattnet och häller över linserna i varsin våning. Skölj och ställ burken åt sidan (ej i direkt sol). Upprepa sköljproceduren varje morgon och kväll tills du har färdiga groddar, brukar ta kring en 4 dagar ungefär.

Såhär under vinterhalvåret är det bra om fler passar på att grodda till salladerna istället för att köpa gurka, tomater och annat som det ju egentligen inte är säsong för. Groddat är det dock alltid säsong för! Det går även att grodda quinoa, bockhornsklöver, alfalfafrön, mungbönor etc.

Vilka groddtips har du?

7 svar to “Utmaning nr 7: grodda hemma”

  1. Frida 16 februari 2011 den 22:17 #

    Mitt tips är att vattna blommorna med blötläggningsvattnet. Då blir de glada🙂

    Har man inte en sådan där fin groddburk kan man ta en vanlig glasburk som man täcker med t.ex. en bit gammal tunnstrumpa eller annat glest tyg. Sen ställer man burken på snedden i en skål så att vattnet rinner av.

    Minns du vad groddburken kostade, förresten? Har varit sugen på att skaffa en sån.

  2. Maria 16 februari 2011 den 22:41 #

    Jag gillade inte riktigt att grodda i en glasburk, utan tycker detta våningsgroddande är betydligt enklare och ger bättre resultat🙂
    Tror burken gick på rätt mycket, bortåt 200 kr kanske. Men bör ju gå att hitta på loppis eller liknande!

  3. Tove 16 februari 2011 den 23:53 #

    Jag groddar i en rätt så genomskinlig plastburk med en silduk. Jag har groddat alfa alfa frön en halv deciliter åt gången men min utmaning är att äta upp groddarna innan de blir för gamla. Ibland är jag duktig och äter upp alla men ibland glömmer jag bort dem. De håller sig i ca en vecka. Men det blir billigt om man groddar mkt då betalar silduken eller specialburken sig.

  4. Tove 16 februari 2011 den 23:55 #

    Ett tips för sista dagen innan man ska börja äta av groddarna: ställ burken i fönstret så den får solljus. Då får de små groddbladen grön fin klorofyllfärg.🙂

  5. Maria Stenlund 18 februari 2011 den 12:48 #

    Åh! Jag måste ta tag i groddningen. Så gott och så enkelt!

  6. Mia-Marie 07 juli 2013 den 9:37 #

    Ååå…skriver just och undrar kring grodda på facebook grupperna =) ser nu att du svarat på det jag ville fråga (vars kan man hitta sån ”burk”?) Men jag får söka vidare…Tack för att du delar med dig och jag har ännu inte börjat grodda men kan svara sen!

    • Maria 07 juli 2013 den 13:04 #

      Finns på Hälsokraft🙂

Kommentera

