Klimatkompenserad hud- och hårvård hos Willys

13 Feb

Idag öppnade jag ett paket från Axfood innehållandes två nya produkter från deras nya klimatkompenserade serie Såklart.
Såhär skriver Axfood om sitt nya sortiment:

Garant Såklarts produkter är klimatsäkrade vilket innebär reducering och kompensering av all klimatpåverkan. I ett första led kontrolleras produkternas livscykel på detaljnivå för att minska utsläpp. Kontrollen omfattar allt från utvinning och förädling av råvaran, till paketering och transporter fram till att produkten står på hyllan i butik. För resterande del som inte går att reducera är Garant Såklarts produkter klimatsäkrade genom vidare kompensering som görs i samarbete med Tricorona Climate Partner.

Produkterna kommer att säljas på bl a Willys och PrisExtra, och jag gillar att lågprisaffärerna nu får en egen miljömärkt serie med förhållandevis låga priser som kan appellera till lågprishandlaren som kanske i vanliga fall skulle bortsett från dyra miljömärkta produkter. Produkterna på bilden ovan kommer att kosta ca 19.90 kr styck.
Trots att jag gillar helhetsperspektivet ovan så hade jag hellre sett Naturskyddsföreningens hårdare märkning, än Svanen som dessa produkter fått.

Designen har de fått till riktigt bra enligt mitt tycke. Tycker det är riktigt kul att se hur miljö- och rättvisemärkta varor blir allt mer designade istället för den mer gammeldags miljölooken som var standard förr i tiden. Två utmärkta exempel på produkter med snygg design är rättvisemärkta Divine och Equale.

 

Har du fler exempel på snygg design på miljö- och/eller rättvisemärkta produkter?

7 svar to “Klimatkompenserad hud- och hårvård hos Willys”

  1. Tove 13 februari 2011 den 12:24 #

    Det där schampot och balsamet intresserar mig, jag måste nytt köpa snart. Var finns Willys och Prisextra i Umeå?

    • Maria 13 februari 2011 den 18:14 #

      Willys finns på Ersboda, mittemot Myrorna. Det stannar en buss precis utanför så det är lätt att ta sig. Buss nr 8 går förbi. Då kan en passa på att gå både på Myrorna och Willys 🙂

      Du kan få balsamet av mig på torsdag, för jag har just köpt en jätteflaska med veganskt balsam från Lush 🙂

      • Tove 14 februari 2011 den 10:33 #

        oj schysst! 🙂

  2. Maria Stenlund 15 februari 2011 den 12:30 #

    Ja equale har så fin design! Älskar pippifågeln.

  3. Elin, Axfood 16 februari 2011 den 16:38 #

    Hej! jag såg i inlägget en undran om varför vi valt Svanen framför Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Anledingen är helt enkelt att i Svanens märkning ingår ett funktionstest till skillnad från Naturskyddsföreningen. På detta sätt säkerställer vi att produkterna faktiskt fungerar, tvätten blir ren av tvättmedlet etc.

    Har du/ni fler frågor/synpunkter på Garant Såklart kan ni gå in på http://www.tyckomgarant.se!

    • Maria 16 februari 2011 den 20:57 #

      Aha, tack för svar Elin!

  4. miriam 19 februari 2011 den 12:54 #

    jag köpte exakt den där hudkrämen på willys förra veckan! 😀

Kommentera

