Studiecirkelstart: Stadens odlare

10 Feb

Ikväll var jag med på starten av studiecirkeln Stadens odlare där vi är ett gäng bekanta och obekanta som kommer att träffas varannan vecka för att lära oss mer om stadsodling. Samtliga deltagare bor i Umeå stad och har ett sug efter att odla grönsaker och växter på balkongerna. Vad kan man odla på en balkong i norrläge? Går det att odla potatis i en hink?  Hur maximerar jag ytan på balkongen för mina odlingar? Några av frågorna som vi kommer att få svar på under våren. Jag lovar att blogga om processen och är megapeppad på att vår stundande flytt kommer att innebära en balkong i söderläge istället för det något tristare norrläget som vi dragits med de senaste fyra åren.

Googlade lite på stadsodling och hittade bl a radioprogrammet Odla med Stadsgrönt på P1:s hemsida.

Odla med Stadsgrönt är ett odlingsprogram för stadsbor. För dig som inte har hus. För dig som odlar på balkongen, i fönstren, eller under sängen. För dig som vill odla på gården, i en park eller på vinden.

Ett litet boktips är boken Växter för balkong och uterum, bland flera böcker om odling på balkong. Låna på ditt bibliotek!

Och förstås ett bloggtips: Balkonglådan – odling på liten yta

Fler bok- och bloggtips?

7 svar to “Studiecirkelstart: Stadens odlare”

  1. kattching 10 februari 2011 den 10:07 #

    åh! låter ju jättekul! jag odlar jättemycket varje sommar på mina balkonger. det är så sjukt kul! jag har massor med nödiga/onödiga tips om du behöver!🙂
    /hanna

    • Maria 10 februari 2011 den 10:51 #

      Åh så nice! Kan vi hyra in dig som gästföreläsare till vår nästa cirkelträff på Tomtebo?🙂

  2. Frida 10 februari 2011 den 10:27 #

    Jag har en fin, solig uteplats under snötäcket, och är också sugen på att odla lite i år. Har en bok som heter Cityodling som du kan få låna om du vill🙂

    • Maria 10 februari 2011 den 10:51 #

      Oh ja den verkar fin! Just ställt mig på kö på den på bibblan faktiskt🙂 Vet du förresten när bokrean är i år?

      • Sannabell 11 februari 2011 den 4:02 #

        Man kan redan förbeställa på internet i alla fall.

  3. Lo 17 februari 2011 den 16:14 #

    Tänkte tipsa om Cityodling jag med🙂

    • Maria 18 februari 2011 den 0:08 #

      Då blir det den som ska läsas härnäst🙂

Kommentera

