Gör din egen havremjölk

10 Feb

Via Ekonördarna på Lyckobackens blogg hittade jag ett recept på egentillverkad havremjölk som jag förstås blev tvungen att testa.
Eftersom jag (ännu) inte har någon silduk hemma (skall dock införskaffas inför bärsäsongen i höst) så använde jag en glesvävd kökshandduk som sil, med kladdigt men gott resultat. Silade rakt ned i en tillbringare och hällde sedan upp på flaska. Nästa gång kommer jag att göra en sats osötad (för matlagning och bakning) och en sats sötad med agavesirap (för dryck).

Provsmakade med ett par havrekakor (kaka på kaka i dubbel bemärkelse) och tyckte det smakade likadant som Oatlys havremjölk, fast lite tjockare så det är nog bara att spä ut lite extra vatten till önskad konsistens.

På lyckobackens blogg har de räknat ut att kostnaden per liter blir ca 3 kr, jämfört med butikens ca 16 kr per liter. Sen så gillar jag verkligen känslan av att hemtillverka livsmedel. Lyckobacken skriver att en öppnad flaska håller ett par dagar och en oöppnad ska hålla sig ett par veckor.

6 svar to “Gör din egen havremjölk”

  1. Emma 10 februari 2011 den 16:34 #

    MmmMmm..gott! Har redan hunnit göra (och nästan dricka upp) två satser idag på morgonen🙂 visst var det enkel och kul att göra den?

    • Maria 10 februari 2011 den 16:37 #

      Ja enkelt! Men jag tänker äntligen göra slag i saken och skaffa mig en silduk, antingen beggad eller från Clas O. Lämplig inför höstens saftkok också🙂

  2. Fanny 11 februari 2011 den 0:05 #

    Gott! Fin bild också, gillar mjölkflaskan!

  3. Tove 13 februari 2011 den 12:25 #

    Silduk finns i mataffären för typ 20 kr. Jag använder den när jag groddar.

    • Maria 13 februari 2011 den 18:28 #

      Åh vad bra tips!!

  4. Göran 16 mars 2012 den 10:18 #

    Fast 7 % fett är ju ganska mycket… när man köper vanliga havregryn på stan !

Kommentera

