Utmaning nr 6: Te istället för kaffe

8 Feb

Nu är jag egentligen ingen större kaffedrickare, med sedan jag började jobba efter mammaledigheten för snart ett halvår sedan har jag börjat slentriandricka flera koppar kaffe per dag på jobbet, trots att jag inte tycker att det är sådär underbart gott utan mest för att det alltid finns klart till fikarasten och för att jag börjat få ont i huvudet om jag inte får en kopp per dag. Nog med detta! Istället för kaffe tänkte jag åter förälska mig i alla möjliga sorters teer. För te ÄR ju godare än kaffe. För tillfället är det ett svart kardemumma-te som dricks mest, förutom ett grönt te med mandarinsmak och ett vitt milt te. Mest längtar jag just nu efter en riktigt god kopp chai sojalatte (se bilden ovan).

Eftersom jag tycker att en kaffe latte kan vara riktigt gott nån gång då och då tänker jag inte helt utesluta det, men vardagsdrickandet säger jag nu hejdå till.

Vad har du för favoritteer?

9 svar to “Utmaning nr 6: Te istället för kaffe”

  1. Marica 08 februari 2011 den 23:00 #

    Det där är en utmaning jag INTE vill ta …jag ääälskar kaffe🙂

  2. Frida 08 februari 2011 den 23:23 #

    Jag gillar verkligen kaffe, men håller med om att det blir en hel del slentrianmässigt kaffedrickande…

    Mina favoritteer är nog (utan inbördes ordning) a)earl grey: helt enkelt en klassiker som jag druckit morgon och kväll sen barnsben, b)chai: gott, kryddigt, tröstande och lugnande, och c) Brunkullans gröna te: fräscht, lagom ”blommigt” och aromatiskt.

    Jag kan vara med dig en vecka genom att byta ut morgonkaffet mot earl grey. Tyvärr har jag i vuxen ålder börjat dricka kaffe direkt på morgonen, trots att det inte är så snällt mot magen.

  3. Martina 08 februari 2011 den 23:33 #

    Jag är galen i mitt gröna chai, utan något i. Det ä gott kallt som varmt. Te på pepparmynta är en höjdare även som iste på sommaren, inget socker eller citron behövs.🙂

  4. Kim 09 februari 2011 den 12:14 #

    Jag gillar lukten av kaffe mer än smaken. Inget fel på det men föredrar te helt enkelt. Yogi-te är ju så klart en favorit🙂 Det finns ju väldigt många goda kvällsteer och champagneteer. När jag köper i lösvikt brukar jag alltid fråga om en påse baserat på personalens rekommendation, det kan vara kul då jag ofta får positiva överraskningar🙂

  5. healthywealthywellness 09 februari 2011 den 13:30 #

    Det låter klokt att byta ut kaffet mot te! Jag dricker bara örtte eftersom jag tycker att det är godare och sover bättre på det än om jag dricker grönt te. Så känslig är jag! Jag gillar särskilt Pukkas blandningar med lakritsrot och fänkål, eller att blanda själv. Varför dricka en ört när man kan dricka flera?

  6. Jenny / Ekopyssel 09 februari 2011 den 15:25 #

    Jag har aldrig ”lärt mig” dricka kaffe utan tycker fortfarande att det smakar bläk (men luktar fruktansvärt hemtrevligt) så jag dricker bara te eller varm choklad om jag ska fika.

    Får jag välja så blir det rött eller grönt te, och jag brukar ha en sort av varje hemma i en röd och grön burk – just nu är det ett ekologiskt roobios med blåbär från Kahls och ett grönt som heter Mareld som också är därifrån. Supergoda, men jag försöker att testa lite nya sorter också. Och att ta ett mer standard grönt och smaksätta själv med ingefära och citron är också supergott.

    • Maria 10 februari 2011 den 21:51 #

      Åh så goda de lät de där teerna. Själv har jag just köpt Masala Chai från Kahl, riktigt riktigt gott chaite.

  7. Kajsa 10 februari 2011 den 21:42 #

    Jag är ju väldigt förtjust i kaffe. Slutade dricka kaffe pga illamående när jag blev gravid med min son som nu är två månader. Drack inget kaffe fram till för ett par veckor sedan då jag tog en kopp och då var jag direkt fast igen så nu är det tre koppar om dagen. Krävdes verkligen bara en kopp, en liten junkie är vad jag är🙂
    Tycker om te också, helst riktigt starkt svart Chaite med mjölk och honung.

    • Maria 10 februari 2011 den 21:53 #

      Låter mysigt med en liten tvåmånaders, själv har jag en som snart blir ett år och längtar redan till nästa lilla bebis🙂
      Håller med om att ett starkt chaite med mjölk är bland det bästa som finns i teväg. Chai latte!

Kommentera

