Utmaning nr 5: bättre koll på privatekonomin

3 Feb

Veckans utmaning blev att styra upp min privatekonomi. Med hjälp av Open Office skapade jag ett enkelt exceldokument för samtliga månader under 2011, med inkomster och utgifter i prydliga spalter. På detta vis får jag en klar överblick över min ekonomi, vilket jag tidigare aldrig haft. Eftersom jag i princip aldrig betalar kontant och inte orkar spara på kvitton, så går det lätt att se samtliga kontotransaktioner via internetbanken och föra över dessa till exceldokumentet.

Jag älskar att organisera och att ha kontroll, och excel är en god hjälpreda för detta specifika ändamål. En poäng med att ha en god överblick över vart ens pengar går är ju att kunna upptäcka eventuella ”hål” i ekonomin och därefter korrigera detta. En annan poäng är att bli mer medveten överhuvudtaget om ekonomi och privatekonomi, något som jag egentligen inte är särskilt intresserad av, men detta tänker jag ändra på. En tredje poäng, som länkar samman med mitt intresse för hållbar livsstil, är att jag vill undersöka hur mycket jag kan gå ned i arbetstid utan att låta ekonomin bli lidande.

Två böcker som jag funderar att läsa i ämnet heter Jämställdheten börjar i plånboken  – Ta makten över din ekonomi samt Pengarna och livet. Något som läst dessa böcker eller har någon annan bok att rekommendera?

Har du koll på din ekonomi, eller föredrar du att helst inget veta, så länge det går runt och du har mat på bordet?

6 svar to “Utmaning nr 5: bättre koll på privatekonomin”

  1. Jenny / Ekopyssel 03 februari 2011 den 13:40 #

    Jag tycker att jag har rätt bra koll på ekonomin (men det kan alltid bli bättre). Har gjort budget och tycker att vi följt den hyfsat i alla fall. Men även om det går runt oavsett så vill jag gärna ha koll och se över om det finns onödiga utgifter som går att få bort. Nu när jag ska vara föräldraledig kommer det att bli en extra uppföljning kring ekonomin och det blir intressant att se vad vi faktiskt klarar.

    Har varit intresserad av att läsa de där böckerna (och ”Bankbbluffen”, men det har helt enkelt inte blivit av. Vet att jag kollade efter ”Jämställdheten börjar i plånboken” på bibblan, men då var den utlånad och sen har jag glömt bort det. Läser gärna om vad du tycker om du läser dessa.

  2. Maria 03 februari 2011 den 22:45 #

    Nu har jag reserverat både Bankbluffen och Pengarna eller livet på bibblan, samt rekommenderat att de ska köpa in Jämställdheten börjar i plånboken. Ska bli intressant att läsa eller åtminstone skumma igenom. Återkommer med recension!

  3. Tove 04 februari 2011 den 13:10 #

    sedan i slutet av november skriver jag upp allt jag köper i en liten anteckningsbok. jag skriver var jag köpt för vilken summa tex coop, indiska, åhléns. jag räknar sedan ihop för varje vecka hur mkt jag lagt på mat från mataffär och på mat från fika- och matställen. Detta gör jag för att jag har så otroligt låg inkomst just nu och för att jag vill ha koll på mitt matkonto.

    • Maria 08 februari 2011 den 20:43 #

      Bra gjort av dig! Jag tror jag ska använda kortet mindre och använda vanliga pengar lite mer, då ser jag lättare vart pengarna tar vägen.

  4. Gerda 06 februari 2011 den 21:40 #

    Grym blogg du har maria, jag måste börja kika in här oftare! Känner också att det är dags att ha bättre koll på ekonomin nu när det snart kommer en liten att ansvara för!

    • Maria 08 februari 2011 den 20:44 #

      Tack för kommentaren! Du är välkommen att kika hur mkt du vill🙂
      Och jag kan rekommendera att hålla koll på ekonomin i ett exceldokument. Annars är en klassiker att bara använda sedlar och mynt, typ ta ut x antal kr per vecka som får räcka hela veckan.

Kommentera

