Utmaning nr 2 – No Sweet Week

10 Jan

Denna veckas utmaning består i att helt avstå från socker, och för att göra det lite svårare sträcker sig utmaningen i tio dagar istället för sju.
Främst är det kakor och annat sött som jag faktiskt behöver skära ned på. Under graviditeten och även efter graviditeten, under amningstiden, så smååt jag en hel del för att hålla energinivån uppe och har liksom fortsatt på samma linje trots att jag numera varken är gravid eller ammar😉

No sweet week blir ett startskott för en vår med betydligt mindre socker och mer frukt i min vardag!

Tips på smågott att ha till t ex filmen utan socker mottages tacksamt!

9 svar to “Utmaning nr 2 – No Sweet Week”

  1. Monica 10 januari 2011 den 9:38 #

    Beprövad gammal goding som du väl redan har koll på är att dippa strimlade morötter, stjälkselleri, gurka eller egentligen vilka grönsaker som helst. Gräddfil + nån god krydda.

    Sen finns det ju numera en uppsjö med urgoda och annorlunda knäckebrön, så gott med bara ett uns Bregott på!

    • Maria 10 januari 2011 den 23:23 #

      Morötter…faktiskt helt oväntat gott som snacks! och denna vecka har Coop halva priset på ekologiska morötter, så det får det bli🙂

  2. Monica 10 januari 2011 den 9:40 #

    Glömde att du är vegan. Du får byta Bregott emot nåt annat.🙂

  3. Tove 10 januari 2011 den 19:53 #

    Istället för gräddfilsdipp kan du ju göra guacamole att dippa i.

    Annars finns det väl sånna fruktchips? Jag har aldrig köpt själv men smakat från en annan vegankompis för flera år sen. Typ torkade äppelskivor. Och det kan man kanske göra själv också?

    • Maria 10 januari 2011 den 23:25 #

      Guacamole är ju sjukt gott – bra tips!!

  4. ninashelhetshalsa 10 januari 2011 den 20:09 #

    Man kan göra dipp på soygurt istöllet för gräddfil.

    Rotsaks- och tomatchips är väldigt gott.

    Gojibär, olika sorters russin, incaberies, mullberies, torkade aprikoser, frysta bär bara aningen tinade… Finns mycket gott att välja mellan. Lycka till med utmaningen!

    • Maria 10 januari 2011 den 23:25 #

      Torkade aprikoser ja, finns nu på min att handla-lista🙂

  5. Esther 12 januari 2011 den 19:37 #

    Jag tycker att en påse med blandade nötter är jättemumsigt. Och köper man ekologiska är det nyttigt också och det är inte för dyrt om man köper en gigantisk påse.
    Annars är morötter med hummus en favorit.
    Och som nån skrev tidigare, torkade äppelringar. Men gör dom själv istället för att köpa, då det smakar mycket mer med hemgjorda.
    Jag och min pojkvän håller förresten på att skriva en lista över utmaningar för i år. Vi ska börja i februari pga att vi har en massa tentor just nu.

    • Maria 13 januari 2011 den 7:05 #

      Ah kul att ni hakar på utmaningsidéen! Ska bli kul att höra vad ni hittar på🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: