Veganskt julgodis

19 Nov

Såhär inte långt från advent tänkte jag tipsa om recept på veganskt julgodis att tillverka själv.

På underbara vegosidan Vegania hittade jag recept på ischoklad, isnougat, mozartbollar, knäck etc.

På bilden ovan ser du ljuvliga chokladtryfflar från Veganvrak enligt följande recept:

Veganska chokladtryfflar

(ca 25 st)
200 g mörk, god choklad (helst minst 70% Fairtrade)
1 dl havregrädde
1 tsk vaniljsocker

2 msk kakao (helst av Fair Trade-märket Divine, godaste kakaon jag smakat!)

Koka upp grädde och vaniljsocker. Bryt ner chokladen. Rör om försiktigt och låt det smälta. Häll upp i en form eller burk som är ca 20 x 15 cm. Ställ in i kylskåpet och låt smeten stelna ca 2 timmar. Skär sedan i fyrkanter eller rulla till bollar och vänd dem i kakao. Förvara tryfflarna i kylskåpet, men ta gärna ut dem ett tag innan servering.

Förslag på smaksättning
1 guldnougat (låt den smälta med chokladen)
1 msk amaretto + ½ dl hackad, rostad mandel
2 msk torkade tranbär + ½ dl puffad quinoa
½ röd chili, finhackad
1 msk valfri likör

9 svar to “Veganskt julgodis”

  1. Johan 20 november 2010 den 0:51 #

    Fantastiskt🙂 Och snälla övertyga mig om att guldnougat är vegansk. För sist jag kollade var det mjölk i. Är det en skröna att den är vegansk eller har jag missat något?

    • Maria 20 november 2010 den 11:28 #

      Det står ”mjölkpulver, mindre än 0,5%” på den, vilket enbart betyder att produkten kan innehålla spår av mjölkpulver. Så bryr du dig inte om att det kan finnas minimala spår av mjölkpulver i nougaten så är det ju fritt fram😀

  2. Johan 20 november 2010 den 15:41 #

    Jag brukar köpa produkter där det står att den kan innehålla spår av mjölk och ägg för att man tillverkar andra produkter med detta i vid samma fabrik. Men är det vad dom menar i guldnougat-förteckningen? Eller har något smartskaft kommit på att guldnougat får extra bra konsistens om man tillsätter mindre än 0,5% mjölkpulver i den?

    • Maria 22 november 2010 den 7:49 #

      Hehe nej det är faktiskt bara spår av ändå🙂

  3. ilovefruktsallad 21 november 2010 den 1:10 #

    Mums vad goda de ser ut, ska absolut provas. Testade något annat recept för längesen men misslyckades så fatalt att jag inte vågat prova igen. Jag trodde helt enkelt inte att det gick att göra vegansk tryffel, men dina ser ju topp ut!

    • Maria 22 november 2010 den 7:50 #

      Japp! Kom bara ihåg att följa receptet dvs låta smeten stelna. Lycka till!

  4. Lotta 25 november 2010 den 11:59 #

    Woho! Två år i rad har vi haft vegantryffelparty hemma hos min familj på julafton. Men vi letar fortfarande efter det bästa receptet? Kanske är det detta? De ser väldigt fina och fasta ut på bilden.

    Smaksättningar vi brukar köra är kanel, glögg, citron (rivet citronskal i – min favvo), hallon, vanilj och så klart naturell….

    Och guldnogaten brukar vi använda när vi gör ”mozartkulor” – de tar alltid slut först!

  5. Molly 28 november 2010 den 16:34 #

    åh, vad gott det här låter. det ska jag skriva av och göra i julklapp till min kompis som är vegan🙂

    tack för responsen på chili sin carnen och tack för tipset, jag ska testa att ha i fajitasmix nästa gång🙂
    du får ha en fortsatt bra första advent🙂

    • Maria 28 november 2010 den 16:43 #

      Ja vilken bra julklapp! Tänk dock på att de måste förvaras i kyl annars smälter de nästan😉
      Trevlig advent på dig med!

Kommentera

