Att göra vs. Att vara

1 Nov

Som barn får vi höra frågan ”vad vill du bli när du blir stor?” och som vuxna är oftast den första frågan ”vad jobbar du med?” när vi introduceras för nya bekantskaper. Vi värderas efter det vi producerar, inte för den vi är. Då vi blir uppskattade för det vi gör lockas vi att ständigt göra mer och jobba mer, istället för att tvärtom sakta ned och njuta av livet.

Att varva ned och spendera lite tid på yogamattan eller i meditation är OK, men resten av dagen är det producera producera producera som gäller. Det vi kan eftersträva är istället att hitta lugnet, närvaron och skönheten varje minut under dagen, att ändra vårt synsätt. Det är dock inte helt lätt med våra fullmatade hjärnor som ständigt hoppar mellan dåtid och framtid, att förlora och att vinna, mellan nöje och missnöje.

Kan vi både ”göra” och ”vara” – samtidigt? Hatha Yoga är ett bra exempel på detta – ett slags varande i rörelse. Och som det många gånger sagts om yoga – ”practice, and all is coming”.

Med detta vill jag inspirera dig att finna balansen mellan närvaro och rörelse i yogan, och ta med samma känsla i den övriga vardagen. Ibland hjälper det att skriva ordet närvaro på handen för att komma ihåg det under resten av dagen. Det ska jag göra imorgon efter morgonyogan – kanske du också vill pröva?

9 svar to “Att göra vs. Att vara”

  1. Therese 01 november 2010 den 22:58 #

    Jag skrev precis till en kompis att jag inte förstår varför livet ska vara så mycket jobb. Varför kan det inte får vara 50-60% jobb för alla och sen resten av tiden vara tid med varann. Med familjen, med vänner, med sig själv. Skulle vi då inte alla må mycket bättre? Jag chockas regelbundet av den hemska stressen i stressgången i Stockholm. Fort till jobbet, fort till förskolan, fort till skolan, fort hem, fort i säng. STOPP! Njut! Lev! Det vill jag. Jag tycker verkligen om mitt jobb, men min familj och mina vänner kommer först och de vill jag ha mycket mer tid för.

    • Maria 16 november 2010 den 8:28 #

      Jag chockas över allt folk som vill jobba mindre men inte tycker sig ha råd till det. Skippa bilen eller den årliga Thailandresan!

  2. Maria Stenlund 02 november 2010 den 13:53 #

    Så fint skrivet! Mycket tänkvärt – och eftersträvansvärt.

  3. healthywealthywellness 02 november 2010 den 13:59 #

    Absolut! Det är sånt som de flesta behöver bli påminda om då och då! Jag ska testa att skriva ”närvaro” på handen!

    • Maria 16 november 2010 den 8:26 #

      Ja testa det! Du kan testa andra ord också som Positiv, Lev enklare, Le…osv!

  4. Cecilia 11 november 2010 den 20:41 #

    Vilken bra blogg du har! Härligt med en positiv blogg. När jag träffar nya människor brukar jag fråga vad de drömmer om att göra här i livet. Folk blir först väldigt ställda men sedan när de börjar prata om sina högsta drömmar så ser jag hur det strålar ur ögonen och hör att rösten fylls av passion och inspiration. Rekommenderas!

    • Maria 16 november 2010 den 8:26 #

      Vilken fantastisk idé! Ska genast börja fråga om folks drömmar ist🙂

  5. Märtha Stina 15 november 2010 den 21:22 #

    Bra skrivet! Tack för en inspirerande blogg!
    /Märtha Stina

    • Maria 16 november 2010 den 8:23 #

      Tack detsamma🙂

Kommentera

