Träningspepp!

8 Sep

Med hösten kommer träningspeppen, och framförallt joggingpeppen!
Jag ska testa på att följa ett träningsprogram under hösten, för att sporra mig och göra träningen lite roligare. På tidningen I Forms hemsida hittade jag ett nybörjarprogram i löpning på 4 veckor som jag tänkte följa.

Nu är jag inte längre någon nybörjare på löpning, men mina löparmuskler har varit vilande i över ett år eftersom jag varit gravid och fött barn. Efter förlossningen bör en vänta sex månader innan det är dags för hårdare träning, vilket det alltså är dags för nu! Men jag tänker ta det lugnt och öka successivt, allt för att undvika eventuella skador och för att behålla peppen.

Jag kommer såklart att skriva om hur det går för mig här på bloggen, och hoppas kunna inspirera andra att börja träna!
Skriv gärna en kommentar om du också har träningspepp inför hösten!

Såhär ser första veckan ut och den startar på tisdag nästa vecka.

Dag 1 – Tisdag
10 min rask gång
5 min löpning i lugnt tempo, fördelat på 30 sek löp, 1 min rask gång osv.
5 min rask gång
20 minuter totalt

Dag 2 – Torsdag
20 min rask gång
20 minuter totalt

Dag 3 – Söndag
10 min rask gång
5 min löpning i lugnt tempo, fördelat på 30 sek löp, 1 min rask gång osv.
5 min rask gång
20 minuter totalt
Källa: www.iform.se
5 svar to “Träningspepp!”

  1. Frida B 09 september 2010 den 0:24 #

    Låter som ett mycket bra program för att behålla peppen. Inte för långa sträckor på en gång. En mjukstart kan vara ett bra sätt att få tillbaka muskler och inte tappa självförtroendet. / Frida B

  2. tove 09 september 2010 den 18:08 #

    jag ska börja simma igen men det var så mkt folk i simhallen sist så jag blev stressad, jag som vill bli avslappnad!
    så jag måste hitta en tid då inte så många andra går dit.

    • Maria 09 september 2010 den 20:32 #

      Ett tips är lördagmorgnar och söndagmorgnar 🙂

  3. Mia 10 september 2010 den 19:05 #

    Verkligen ett bra mjukstartprogram! Jag är frestad att haka på 🙂

  4. Marie 19 oktober 2010 den 20:51 #

    Det låter som en skön start! Vad roligt att jag hittade till din blogg och förhoppningsvis får hänga med på din väg tillbaka till löpningen 🙂

Kommentera

