Gör dina egna Vegan Power Bars

8 Maj

Idag testade jag att göra egna så kallade power bars, med högt innehåll av protein och fett. Smaken går att variera genom att byta ut ingredienserna. Till exempel tror jag att tranbär istället för russin skulle vara en hit, och kanske ett tunt lager mörk choklad som överdrag.

Receptet är hämtat från bloggen Veganbageriet.

Vegan powerbars (10 st)
3 dl havregryn
2 dl valnötter (*jag tog hasselnötter)
1 dl sojaproteinpulver
½ dl krossade linfrön
½ dl gojibär (*jag tog russin)
1 dl jordnötssmör
1 dl sirap (*jag tog agavesirap)
25 g veg margarin

Blanda havregryn, nötter, proteinpulver, krossade linfrön och gojibär i en matberedare tills allt är sönderhackat.

Värm sakta jordnötssmör, sirap och margarin i en kastrull tills det blir varmt och mer lätthanterligt.

Blanda torrblandningen med jordnötsblandningen i en bunke tills det blir som en deg – börja med en bra slev och övergå till att knåda med händerna. Platta ut degen på ett smörpapper som ligger på t.ex. en bricka. Gör en stor fyrkant som är 1½ – 2 cm hög. Ställ i in kylskåpet i någon timme.

Ta ut och skär upp i bitar.

7 svar to “Gör dina egna Vegan Power Bars”

  1. Therese 08 maj 2010 den 19:45 #

    Spännande. Det måste jag testa.

  2. Åsa 10 maj 2010 den 20:10 #

    Så superfina de verkar! De vill jag testa bums, men – sojaproteinpulver? Vad är det? Är det sånt där man köper om man ska bygga muskler? Eller är det vanligt sojamjöl?

    Tacksam för hjälp och svar!🙂

    • Maria 16 maj 2010 den 12:23 #

      Hej!
      Du har helt rätt, sojaproteinpulver används för att bygga muskler med eller bara för att få i sig extra mycket protein.
      Men testa med vanligt sojamjöl du =)

  3. Frida b 17 maj 2010 den 10:06 #

    Det där kan vara perfekt till min fjälltur i sommar. Kommer definitivt att pröva på att baka dem! Kram / Frida

  4. frida 17 maj 2010 den 17:10 #

    Var får en tag i sojaproteinpulver?

    • Maria 17 maj 2010 den 17:13 #

      Säljs på Hälsokraft! Eller fås av mig – har massor =)

      • frida 20 maj 2010 den 1:35 #

        yes plz. Vore ju schysst att mumsa i sig proteinstinna power bars efter en joggingtur nu när jag slagit in på den banan🙂

Kommentera

