Lyxigt hummusrecept

14 Mar

Luis hummus

Idag delar jag med mig av mitt favoritrecept på hummus. I princip som provsmakat den håller med om att det är den godaste hummus de smakat, så varför inte testa?

Hemligheten i den goda smaken är att se till att inhandla samtliga ingredienser och köra med färsk persilja, ingefära och koriander (fast jag brukar fuska med just koriandern, eftersom jag föredrar smaken av vanlig torkad koriander på kryddburk framför den färska tvålaktiga smaken).

Lyxig hummus (ca 5-6 dl)

  • 4 dl kikärter (en burk brukar bli kanon men koka gärna egna kikärtor som legat i blöt över natten – mkt billigare)
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1½ tsk riven ingefära
  • 1 dl hackad persilja
  • 7-8 hackade korianderkvistar (eller en tsk torkad)
  • 1 pressad citron
  • ½ tsk gurkmeja
  • ½ tsk chilipulver
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 tsk curry
  • ½ tsk svartpeppar
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk äppelcidervinäger
  • 1 dl olivolja (funkar även med rapsolja men blir inte riktigt lika god smak)

Blanda alla ingredienser utom oljan i en matberedare eller skål för stavmixern och mixa allt.

Häll i oljan sist medans du mixar, konstistensen ska bli fluffig, jämn och krämig.

2 svar to “Lyxigt hummusrecept”

  1. tove 16 mars 2010 den 12:42 #

    tack! ska prova detta snart. Har en del frysta kikärtor i frysen (var annars). Jag är dock inte helt säker pá att jag kan hitta färsk ingefära här i Spanien men jag kanske kan ta pulver? Vad tror du?
    Kram!
    Tove

  2. Brita 28 mars 2010 den 20:33 #

    Hej Maria!

    Vad roligt det är att se bilder på er söta dotter (här och på Facebook). Vi vill jättegärna träffa er snart. Ska söderut över påsken och sen väntar några helger med besök och annat. Men kanske kan vi komma förbi en vardagseftermiddag/kväll efter påsk? Hälsa sambon och kramar.

    Brita & Oskar

Kommentera

