Botniabanan – restider, priser och framtid.

20 Feb

Botniabanan byggs för fullt och i augusti denna höst väntas trafiken rulla igång mellan Umeå och Örnsköldsvik. Invigningen sker den 28:e augusti för att vara exakt. Bygget har då varit igång i 11 år, sedan augusti 1999.

Umeå Kommuns website kan den intresserade läsa mer om bland de två resecentrum (Umeå C och Umeå Östra) som planeras i Umeå i anslutning till byggandet av Botniabanan. Tyvärr verkar inga planer finnas på att koppla ihop Umeå Östra med busstrafiken som passerar förbi Norrlands Universitetssjukhus, vilket gör att ordet ”resecentrum” inte känns helt lyckat.

Den 9:e februari publicerade Västerbottens-Kuriren en artikel där det framgår att priset för ett månadskort för pendling mellan Umeå och Örnsköldsvik inte kommer att kosta mer än att ta bussen. Sju dubbelturer per dag kommer att trafikera sträckan. För de som i dagsläget tar bussen samma sträcka ingår dock fria resor med Umeås lokaltrafik, men den förkortade restiden med tåget kommer förmodligen att locka folk till tåget.

2011 börjar expresstågen gå till Stockholm – fyra gånger per dag, enligt en annan artikel i Västerbottens-Kuriren.

Eftersom upphandlingen av den operatör som ska sköta all Norrtågstrafik i övre Norrland fram till 2016 inte är klar ännu, presenteras den exakta tidtabellen, och prislistan, först senare.

Enligt Botniabanans website kommer resetiden Umeå – Stockholm att ta ”under 6 timmar”. Med tanke på att Umeå – Örnsköldsvik beräknas ta ca 45 min och sträckan Örnsköldsvik – Stockholm ca 5 timmar, så låter det rimligt. Sträckan Umeå – Sundsvall kommer att ta ca 2,5 timmar att jämföra med dagens 4,5 timmar med buss eller dryga 3 timmar med bil.

Den intressantaste frågan som surrar i luften just nu är vilket pris den 6 timmar långa resan mellan Umeå och Stockholm kommer att hamna på, samt om folk kommer att vara intresserade av en så pass lång restid när flyget fortfarande bara tar 55 minuter och håller låga priser. Enligt Botniabanans website kommer priserna dock att vara konkurrenskraftiga med både flyget och bussen.

En bonus enligt samma website blir att nattågens avgångar från Umeå senareläggs då tågen även nattetid kommer att köra snabbare. I nuläget avgår nattågen från Umeå kl 20:50 och anländer Stockholms Central kl 06:45. En senarelagd avgång från Umeå kommer förmodligen att ge nattågen en positiv inverkan på antalet resande, inte bara från Umeå utan även från anslutande resenärer från orter i norr, som t ex Skellefteå där nattåget inte passerar på sin nedresa från Luleå till Stockholm, utan där resenärerna får ta sig till Umeå och nattåget via bil eller buss.

3 svar to “Botniabanan – restider, priser och framtid.”

  1. Eriq 20 februari 2010 den 17:14 #

    Väldans massa intressant info på en gång! Tusen tack för sammanställningen Maria, det ska bli spännande att följa utvecklingen!

    • Maria 20 februari 2010 den 19:21 #

      Ja visst var det på tiden att få lite svar på allt löst snack? Lovar uppdateringar när de kommer🙂

  2. salon web design 04 september 2012 den 3:38 #

    Admiring the persistence you put into your website and detailed information you present.
    It’s nice to come across a blog every once in a while that isn’t the same out of
    date rehashed information. Fantastic read! I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds
    to my Google account.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: