Chokladbollar utan socker

23 Jan

Idag testade jag att göra chokladbollar utan socker – med mycket lyckat resultat!
Sockret ersattes av 15 hackade färska dadlar, i övrigt följde jag det ”vanliga” chokladbollsreceptet.
Se nedan för fullständigt recept.

Chokladbollar utan socker

100 g mjölkfritt margarin
15  dadlar
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker (fast jag tog 1 tsk ekologisk vanilj utan socker istället)
3 dl havregryn
2 msk kallt kaffe
kokosflingor att rulla i

1. Dela dadlarna och ta bort  kärnorna. Hacka sedan i småbitar.
2. Blanda allt i en bunke och häll sist i kaffet.
3. Rulla i kokosflingor och ställ kallt en stund innan servering.

8 svar to “Chokladbollar utan socker”

  1. Maria 24 januari 2010 den 0:45 #

    åå vad smaskigt! skitbra recept, ska testa detta!

    • Maria 24 januari 2010 den 17:18 #

      Gör det! Hade först tänkt göra helt raw chokladbollar, men tänkte att dessa skulle passa bättre i sammanhanget eftersom det var många barn med och dessutom några nötallergiker, så det passade finfint 🙂

  2. Fredrica 24 januari 2010 den 16:28 #

    Vilka fina chokladbollar, dom maste jag prova. Jag har ett recept som jag gor med mandlar, tahini, carob, russim som rullas i kokos som min 3 ariga dotter gillar skarpt och jag med for det ar bara nyttingheter i.

    • Maria 24 januari 2010 den 17:17 #

      Låter gott med rawbollarna! Om man bara vill byta ut sockret passar ”mitt” recept jättebra, men gillar man nyttigheter som raw food så är dina nog att föredra 😉

  3. Fredrica 25 januari 2010 den 17:53 #

    Maria,
    Men dina later godare tycker jag och mer som dom ”gamla” chokladbollar som jag minns;) Njut att de sista dagarna som gravid!!!! Jag alskade att vara gravid men alskade ocksa att se min lilla tjej nar hon kom.

  4. Frida B 26 januari 2010 den 19:13 #

    Ser dreglande gott ut! detta måste testas. dessutom kan man ju inbilla sig att det är nyttigt också med dadlar istället för socker. 🙂

  5. Susanne 03 februari 2012 den 22:15 #

    Tack för receptet! Om du inte hört om Stevia tidigare så är det mitt tips om du vill utesluta socker helt. Det vita pulvret Stevia (finns olika).

Trackbacks/Pingbacks

  1. Chokladbollar @ EstudioMi - 13 november 2011

    […] daqui. […]

Kommentera

