Mönsterstickade Totoro-vantar

20 Jan

Genom min favoritpysselblogg CRAFT ZINE hittade jag ett stickmönster till Totorovantarna ovan. Det tog ca sex timmar (eller i mitt fall: tre långfilmer) att färdigställa första vanten ovan, och jag har nu huggit in på vante nummer två. Tänker mig att dessa blir roliga att ge bort som presenter och julklappar.

Jag har hittills enbart stickat enfärgade eller randiga vantar och trodde att mönsterstickning skulle vara väldigt svårt, men jag hade helt fel! Det är dessutom betydligt roligare att ha ett mönster där en bockar av varje färdig rad och se mönstret sakta men säkert växa fram, än att sticka enfärgat i en evighet.

För dig som är intresserad av mönstret så är det gratis att ladda ned på Ravelry.com mot att du registrerar dig som en användare på deras community.
Gör sedan en sökning på ”Totoro mittens” och du hittar genast mönstret ovan. Lycka till!

17 svar to “Mönsterstickade Totoro-vantar”

  1. Frida Blomqvist 20 januari 2010 den 21:39 #

    Vad fina de blev. Jag har visat mönstret för min lillasyster och hon blev mycket förtjust. Så jag tror jag ska sticka ett par tototovantar till henne faktiskt. Ja som du märkte var det ju inte så svårt med mönsterstickning, och som du säger: på sätt och vis är det roligare att sticka med mönster. Lycka till med nästa vante🙂 Kram Frida B

    • Maria 20 januari 2010 den 21:44 #

      Ja skitkul verkligen, jag blev helt förvånad! Inte svårare än t ex korsstygn där man ju också följer ett mönster🙂 Och så gillar jag att jag kan kolla på film samtidigt, iaf om det är en film jag redan sett så att jag kan hänga med både i filmen och i mönstret😉

  2. annaYoga 20 januari 2010 den 21:56 #

    Åh vad fina! Jag älskar totoro filmen, och alla de andra japanska.

    • Maria 20 januari 2010 den 22:01 #

      Ja visst är de fina! Levande Slottet, Spirited Away etc🙂

  3. Jenny 20 januari 2010 den 22:39 #

    Vilka fina! Min mormor har redan stickat mig miljoner vantar, men man kan ju använda själva totoro-mönstret till annat också… Eller kanske som du säger att ge bort i present. Tror att mottagaren skulle bli väldigt glad.

  4. Lotta 21 januari 2010 den 1:18 #

    Va fina de blir. Ska nog passa på och få en kurs av dig framöver. Är inne på mina sista par vantar som min mormor har stickat och nu finns det ingen som kan sticka i vår familj förutom mig.

    Det där mönstret skulle kanske passa bra som broderi mönster också.🙂

    Förresten om du har lust att komma och scrappa i mitt nya pysselrum någon gång så är du välkommen.

    Kram Lotta

  5. Emma 21 januari 2010 den 9:22 #

    Nice🙂

  6. Maria 21 januari 2010 den 22:45 #

    Ååh vad duktig du är!!

  7. Eriq 22 januari 2010 den 17:30 #

    Åh, vad fina! Jag fyller förresten år den 10e februari…

  8. Ulrika 22 januari 2010 den 20:08 #

    Jättefina! Ser varma och sköna ut också.
    Önskar dig en riktigt skön och mysig helg. Kram från Ulrika

  9. Humla från feb.gruppen på Aff 23 januari 2010 den 23:44 #

    Åh men jag ÄLSKAR Totoro – den filmen har vi nog sett tusen gånger här hemma och hela familjen njuter varje gång! Vilka fantastiska vantar… sånt där har jag inte tålamod till, det hjälper inte att jag är textillärare till yrket. *sanning* ;-D

  10. Ylva 25 januari 2010 den 20:25 #

    Åh, vad snygga! Och jag som älskar Totoro =)
    De här måste jag ju sticka jag också!! (sån tur att jag tittade in på din blogg, hittade hit från Ulrika Gabriel)

    • Maria 25 januari 2010 den 22:55 #

      Ja visst är de fina? Och roliga att sticka! Om det bara inte vore för alla trådar som blir på insidan😉

  11. Theresa 27 november 2010 den 18:56 #

    Fina!
    Theresa

  12. Thilda Garö 17 oktober 2011 den 21:54 #

    Guuuuuud va fina! Jag ska be min mamma att göra ett par till mig! Dock är både hon och jag rätt dåliga på engelska… Skulle du kunna hjälpa mig att översätta detta?

    knit in MC, stranding CC behind
    knit in CC, stranding MC behind
    left-slanting decrease, e.g. ssk
    right-slanting decrease: k2tog
    thumb join (see instruction #6)
    = bring MC to front, knit 1 in CC, bring MC to back again; this makes a 1-stitch float for a ‘mouth’

    • Maria 20 oktober 2011 den 13:28 #

      Hej Thilda och kul att du gillar vantarna! Dock är jag inte hemma alls på engelska sticktermer så mitt tips är att du googlar det istället.
      Jag kunde redan sticka vantar, så jag tog bara efter själva mönstret.

      Lycka till!!!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hemstickad äppeltröja till 2-åring « Peppen – en blogg om veganism, yoga och hållbar livsstil. - 17 april 2012

    […] Myra! Eftersom jag redan provat på mönsterstickning en gång tidigare då jag stickade ett par Totorovantar gav jag mig på ett egenkonstruerat äppelmönster till tröjan, och det gick rätt […]

Kommentera

