Rensa i röran-utmaningen: Förrådet del 1

10 Jan

Idag tog jag och sambon itu med första ansatsen att städa det stora förrådet i källaren. Vi lyckades bra, och det tog bara 1 timme och 20 minuter att tömma utrymmet på en hel sopsäck med skräp samt flera påsar proppfulla med gamla kartonger som vi vek ihop och bar ut till källsorteringen.

Målet är att nästa helg skjutsa stora kvarvarande grejer (isärplockade gamla kasserade bokhyllor, elektronikskräp etc) till återvinningen och sedan skruva ihop en stor lagerhylla som vi har ståendes i det lilla förrådet på markplan. När den lagerhyllan är på plats kommer samtliga lådor i förrådet att få rymmas där istället för att stå i högar på golvet.

Före rensningen, kl 12:30.

Efter rensningen, kl 13:30.

11 svar to “Rensa i röran-utmaningen: Förrådet del 1”

  1. annika 10 januari 2010 den 17:05 #

    Hej! Hittade hit via din kommentar hos mig, va trevligt! Jag håller också på och rensar i förråd och garderober – kanske tillhör den här månaden egentligen? Att göra sig av med gammalt skräp. Man känner sig befriad när man gör sig av med saker tycker jag!

    • Maria 10 januari 2010 den 17:32 #

      Ja visst hör det till! Ring ut det gamla – ring in det nya!
      Och det är SKÖNT att göra sig av med gammalt skräp som en inte fattar varför en sparat. Vi kastade en sopsäck bara med SKOR idag. Varför sparar man gamla skor?😉

  2. Maria 11 januari 2010 den 15:35 #

    Hehe, jag skulle vända i dörren om mitt förråd såg ut så där. Så en stor applåd för att ni rensade där, det blev jättefint! Jag tycker att det är så skönt när jag väl börjat rensa på ett ställe, det är som att det smittar av sig så jag blir råpeppad på att rensa precis överallt.🙂

    Har gjort två rejäla feng shui-rensningar det senaste året (då jag slängt och gett bort MASSOR av grejer) och ändå har jag hur mycket prylar som helst verkar det som. Håller på och flyttpackar och det enda jag kan tänka är hur abnorma mängder saker jag hade haft om jag aldrig hade gjort mina feng shui-rensningar…

    Lycka till med de fortsatta rensningarna! Jag känner inre frid när jag ser bilderna som andas ORDNUNG.😉

    • Maria 11 januari 2010 den 19:00 #

      Visst är det skönt för inte minst själen att slänga gamla grejer som bara ligger och tar plats? Speciellt när en flyttpackar brukar en ju inse hur mycket skräp en samlar på sig hela tiden. Vart flyttar du någonstans? Inom Umeå?

      • Maria 11 januari 2010 den 21:35 #

        Ja, och det ironiska är ju att jag inte ens minns större delen av grejerna jag skeppat…säger väl nåt om hur få grejer en människa faktiskt behöver.

        Jag flyttar tyvärr till Skeå…”tyvärr” för att jag älskar umeå och trivs jättebra här (och hatar skellefteå). Umeå är liksom min stad…ska flytta tillbaks hit sen så klart!

        Flyttar hem till mina päron i skelleftehamn för jag är sjukskriven och måste omstarta livet lite, och så har jag nästan ingen inkomst.

  3. Helle 11 januari 2010 den 16:13 #

    Så härligt att börja året med att rensa ut gammalt dravel!

    • Maria 11 januari 2010 den 19:00 #

      Ja eller hur! Hoppas jag inspirerar🙂

  4. Emma 11 januari 2010 den 17:55 #

    hahaha.. kennys uttryck på första bilden, han ser onekligen bekymrad och smått uppgiven ut. Men shit så bra det verkar gått. Pepp till er!

    • Maria 11 januari 2010 den 19:01 #

      Haha, ja jag har tjatat i snart ett år på en förrådsstädning så han var väl less, därav uttrycket, men det visade sig att Kenny var en super-rensare när han väl kom igång🙂

  5. xleiax 14 januari 2010 den 1:23 #

    Grymt bra jobbat!

    Ps. Har du sett jag har skaffat en blogg. =)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Rensa i röran-utmaningen: garderob nr 2 klar « Peppen – en blogg om veganism, yoga och hållbar livsstil. - 19 februari 2010

    […] kan du se första garderobsrensningen och såhär gick det till när vi städade förrådet för några veckor sedan. Förra årets rensning av köksskåpet hittar du här. Linneskåpet fick […]

Kommentera

