Recept på vegansk smörgåstårta deluxe

4 Jan


Enligt traditionen åts det vegansk smörgåstårta vid nyårsfirandet. Jag delar här med mig av receptet eftersom det blev den godaste smörgåstårta jag någonsin ätit.

Vegansk smörgåstårta – 4 personer

1. Beneviva mjukost med örtsmak + ett lager tångcaviar.

2. Ridderheims ört- och vitlöksmarinerade soltorkade körda i mixer + ett lager Sour Supreme.

3. Tartexröra (tartex, havregrädde, hackad smörgåsgurka) + ett lager skivade rädisor.

4. Soltorkade tomatermixen + ett lager Tofuttis färdigskivade sojacheddarost.

5. Överst: Skagenröra (Plamils äggfria majonnäs, havregrädde, tångcaviar, hackad rödlök, hackad dill, citronsaft, salt & peppar) samt övrig dekoration – se bilden.

Bröd: Minns ej namnet på dem, men ljust fyrkantigt bröd av polarbrödstyp som lägges fyra st i en fyrkant på ett tårtfat.

4 svar to “Recept på vegansk smörgåstårta deluxe”

  1. Frida Blomqvist 04 januari 2010 den 21:31 #

    Maria var köper man tångkaviar? Kramar Frida B

    • Maria 04 januari 2010 den 21:46 #

      Finns på vanliga mataffären bland fisk-kaviaren, men den ser exakt likadan ut (förutom att det står Tångcaviar eller Caviart på den) så du får kika noga 🙂

  2. Mia 04 januari 2010 den 22:42 #

    Aah, den ser väldigt smaskig ut!
    Jag tycker oftast att -ni-, veganer (jag är ”bara” vegetarian) har
    mer kreativa & roliga recept att dela med er av ute på nätet;
    som t ex Vegan Yum Yum & Post Punk Kitchen, och nu på senast tiden snokar jag på The Kind Life, dagligen 🙂
    Kul!

    /Mia

    • Maria 05 januari 2010 den 12:59 #

      Ja kanske tvingas vi vara lite extra kreativa, själv tycker jag att matlagning är väldigt kul och provar gärna nya saker 😉

Kommentera

