Istället för kött

25 Nov

Med tanke på förra inlägget så tänkte jag idag tipsa om några nyttiga och goda alternativ till kött i matlagningen.

Istället för kyckling – fryst produkt
Mycket gott alternativ till kyckling. Kan hällas frysta direkt i stekpannan med lite olja eller margarin. Kryddas som vanligt kött kryddas dvs salt och peppar. Gott bara stekt som det är tillsammans med ris och en sallad som på förpackningen, men passar även utmärkt i grytor och liknande.

Vegetariska kebabbitar – fryst produkt
Perfekta att snabbt steka upp till ris och en sallad, eller till pitabröd tillsammans med en god vitlökssås. Fungerar också utmärkt i en vegetarisk pytt-i-panna!

Vegetariskt bacon – fryst produkt
Steks precis som grisbacon. Kan med fördel användas i t ex en vegetarisk carbonara.

Vegetariska burgare – fryst produkt
Mycket saftiga och köttiga burgare som är helt utmärkta i stekpannan såväl som på utegrillen. En klar sommar-favorit!

Vegetariska filéer – torkad produkt
Kokas 5-10 min i buljong. Används sedan som t ex kycklingfileer eller biffar. Blir mycket saftigt och gott. Marinera gärna och stek och servera med ris eller potatis.

Vegetariska bitar – torkad produkt
Kokas 5-10 min i buljong. Används sedan som köttbitar i t ex en vegetarisk kalops eller annan gryta.

Vegetarisk färs – torkad produkt
Kokas 5-10 min i buljong. Steks sedan som köttfärs i en stekpanna. Passar lika bra i vegetarisk färssås till pasta som till moussaka eller andra färsrätter.

Vegetariska strimlor – torkad produkt
Kokas 5-10 min i buljong. Används sedan som köttstrimlor i  t ex en vegetarisk kalops eller thaigryta.

De torkade produkterna ovan har lång hållbarhet och ett lågt kilopris.
I Umeå kan man hitta de frysta produkterna hos Hemköp och de torkade hos Hälsokraft.

Den frysta "Istället för kyckling" med ris och jordnötssås

Marinerade sojafiléer med hasselbackspotatis, pepparsås och sallad

4 svar to “Istället för kött”

  1. Maria 27 november 2009 den 22:59 #

    Alltså jag måste bara fråga en sak…jag blir kräksugen när jag ser det där låtsasbaconet. Smakar det som djurbacon? För jag hatar vegprodukter som är gjorda för att se ut som eller smaka som djurkött. Det låter ”gulp gulp” i halsen på mig.

    Sen undrar jag hur man får bort den (enligt mig) vidriga smaken i sojaprodukter. Jag testade att ha alpros sojagrej (den där lilla förpackningen med blå kork) i en pastasås och den var i princip oätbar. Jag blandade i alla smakrika grejer man kan tänka sig men sojasmaken skar igenom allt. (Jag får kväljningar enbart av att tänka på sojalukten). Sojaglass går däremot bra att äta, där blir det mer som en kartonglik eftersmak som är helt okej.

    Ja det är ju egentligen inget problem det här eftersom jag inte är vegan (ibland kör jag dock på oatleys havrematlagningsgrejs som är kanon) men jag blir irriterad över att jag avskyr alla sojagrejer jag hittills testat i matlagning.

    • Maria 27 november 2009 den 23:40 #

      Produkterna i sig smakar inte så jättemycket, precis som kött som man köper inte smakar så mycket förrän en kryddar det. Om du inte gillar sådant som ser ut som kött rekommenderar jag gamla vanliga hederliga linser å bönor istället.

      Det går nog inte att få bort sojasmaken, själv har jag ätit veganskt i 12 år och är van smaken. Ett tips är att du kan använda dig av havremjölk, havregrädde och havreglass istället så slipper du bismaken av soja. Det är ju liksom inte nödvändigt med soja i ens kost, det är ju lite av en smaksak!

      • Maria 28 november 2009 den 17:09 #

        Okej, jag tänkte att sojaprodukter kanske är nåt man bör få i sig. Ska definitivt testa fler havregrejer! Älskar Oatleys vaniljsås, använder den nästan jämt när jag gör äppelpaj.

        Men det är säkert – som du skriver – en vanesak det där med sojasmaken. Coolt att du har ätit veganskt så länge förresten! Jag är impad! 🙂

  2. frida blomqvist 28 november 2009 den 9:36 #

    Tack Maria 🙂 Nu vet jag vad jag ska göra av mina ”sojabitar”. Hoppas allt är väl med dig tjejen. /Frida B

Kommentera

