Core-yoga och gravid-yoga

28 Okt

Gravidyoga

Idag tänkte jag tipsa om två helt olika yogavarianter: core-yoga och gravid-yoga.

Om du aldrig förr testat att yoga till en video på datorn så rekommenderar jag det varmt! Jag får nästan precis samma känsla och pepp som i en yogastudio. Igår kväll strax innan 22-snåret så körde jag gravidyoga-videotips nr 3 nedan, hur härligt som helst!

Videoyoga – så här gör du:

1. Välj en tid för din yoga – och håll den tiden.  För vissa passar det bättre med morgnar, för andra med kvällar. Eftersom videotipsen nedan är mellan 11-20 min långa krävs inte mycket tid.
2. Byt om till dina yogakläder. Stäng av mobilen. Slå igång datorn. Tänd ett par ljus och kanske lite rökelse för att komma i stämning. Rulla ut mattan i närheten av datorplatsen hemma och skruva upp ljudet så att du hör instruktören ordentligt. Du behöver oftast inte titta på instruktören under hela passet – det räcker ofta att bara lyssna på henne/honom, precis som när du går till en studio för att yoga.
3. Tryck på play och yoga loss!

Core-yoga

Core Yoga

Videotips nr 1: Yoga for Strength and Toning: Core Practice (videon öppnas i nytt fönster)
Ett gratis 11-minuterspass från en ny DVD med Stephanie Snyder med roliga och tuffa yogaövningar för att stärka core-området, dvs mage och rygg. Bli starkare och mer flexibel med denna övning.

Videotips nr 2: Strengthen Your Core (videon öppnas i nytt fönster)
Ett lekfullt 20-minuterspass av Kathryn Budig som hjälper dig att bygga upp såväl styrka i core-området som självförtroendet.

Gravid-yoga

Videotips nr 1: Shoulder and Chest Opening Poses (videon öppnas i nytt fönster)

Ett pass med fokus på att öppna bröstet och slappna av i skuldrorna. Genom att öppna bröstet och lösa upp skuldrorna ges mer plats för lungor och andning. Även besvär som sura uppstötningar och känslan av att maten aldrig ”kommer ner i magen” kan lindras med denna typ av övningar.
Längd: 13 min.

Videotips nr 2: Helpful Hip Openers with Prenatal Yoga (videon öppnas i nytt fönster)
Ett pass som verkar förebyggande inför förlossningen och barnets passage genom kroppen. Genom ökad flexibilitet i musklerna lindrar du även värk som uppstår under graviditeten när du sitter, promenerar, står och sover. Även bra mot ont i lägre delen av ryggen eftersom latissimus dorsi-muskeln i nedre ryggen stretchas under övningarna i passet. Längd: 19 min.

Videotips nr 3: Alleviating Back Pain with Prenatal Yoga (videon öppnas i nytt fönster)
Ett pass som fokusear på att mildra ryggont, vilket är mycket vanligt under graviditeten. Du guidas genom olika stående och sittande övningar med framåtböjningar, sidoböjningar, höftöppnare och ”twist”-övningar. Längd: 16 min.

Namaste!

7 svar to “Core-yoga och gravid-yoga”

  1. Josefin 29 oktober 2009 den 19:20 #

    Smart med yoga på datorn. Tack för tipset! Ska prova det någon dag då sen då gipset är borta.

  2. Tova 30 oktober 2009 den 20:43 #

    Spännande tips! Är själv gravid och tycker den där ”Shoulder and Chest Opening Poses” låter perfekt. Bebisen blir ju inte mindre i magen direkt, och det känns svårare att andas och smälta maten numera…

    Provade för övrigt på ett hata-yogapass för ett tag sen, det var lagom mjukt och kände skönt för min osmidiga kropp🙂

    • Admin 31 oktober 2009 den 12:57 #

      Jag testade att köra alla tre passen på raken imorse, gick fint! Men de funkar precis lika bra en och en, så kan en ju välja vilket pass som känns bra just för dagen🙂 Håller verkligen med om att det är svårare att både andas och smälta maten så lite yoga gör susen.
      Hatha-yoga är super! Original-yogan liksom, basen för all annan yoga i princip, så kör på det och testa gärna nån annan yogaform så småningom om du blir nyfiken🙂

  3. Martin 12 november 2009 den 17:04 #

    Hej Maria!

    Jo, jag står i begrepp att köpa mig en yoga/pilatesmatta och under hur jag ska hitta rätt i denna djungel av modeller och fabrikat. Har du något tips om en funktionell matta som är båda ekologiskt producerad och nedbrytbar samt helst Fair Trade-tillverkad. Kanske en omöjlig fråga, men det kanske finns någon matta som är lite åt det hållet.

    Hälsningar Martin

  4. Admin 12 november 2009 den 22:39 #

    Hej Martin!

    http://butik.yogacentrum.com/products/eko-matta hittar du en yogamatta i ekologiskt gummi, pris 400 kr.

    På samma ställe men på följande länk http://butik.yogacentrum.com/products/evolutionsmattan-eko hittar du en liknande yogamatta som är helt biologiskt nedbrytarbar, pris 350 kr.

    Zakti-mattan är gjord av återvunnen gummi, se http://shop.textalk.se/se/article.php?id=6352&art=1056654. Pris 589 kr.

    Själv använder jag mig av en Bhu Mat som är känd som den mest miljövänliga yogamattan. Den är dessutom ovanligt snygg då den har ett vackert mönster och är tvåfärgad med en sida på ovansidan och en annan färg eller nyans på undersidan. Pris 529 kr på http://www.in-sidan.se/in-sidan-shop/

  5. Martin 13 november 2009 den 22:31 #

    Tackar allra ödmjukast för tipsen! Det blir antagligen en Bhu Mat.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Morgonyoga gravid vecka 35 « ANNAYOGA - 29 december 2010

    […] nya tag! Fick så härlig uppmuntran och inspiration att jag faktiskt gick upp och yogade imorse. Maria tipsade om yogafilmer hon hade när hon var gravid. Så dessa sattes på imorse, Tack! Ingen […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: