Gör egen nyttig nyponsoppa

21 Okt
Nyponsoppa

Nyponsoppa

Nyponsoppan du köper på livset är ofta sliskig pga för mycket socker. Prova att göra din egen nyponsoppa istället med Risentas nyponskalsmjöl  – finns att köpa i livsmedelsaffären.

Hemmagjord nyponsoppa, 2-4 portioner

6 dl kallt vatten
0,5 dl Risenta nyponskalmjöl
1 msk potatismjöl
2-3 msk rårörsocker (gärna Fair Trade/Rättvisemärkt)

Gör så här:

Häll vattnet i en kastrull. Blanda de olika mjölsorterna med rårörsocker. Vispa ner blandningen i det kalla vattnet. Koka upp under omrörning. Serveras varm eller kall. Förvaras i kylskåp upp till 4 dagar.

Tips: Jag brukar göra iordning en färdig torr-blandning där jag 4-dubblar ingredienserna, minus vattnet. Förvarar i en tättslutande burk och använder 3 msk färdig blandning till 2,5 dl vatten. Mycket gott med en dl sojamjölk i efter att nyponsoppan kokats och hällts upp i ett stort glas alt. i en skål.

3 svar to “Gör egen nyttig nyponsoppa”

  1. tove 23 oktober 2009 den 18:55 #

    Jag gjorde ju nyponsoppa för ett tag sen. Fast från färska nypon. Men det finns inte i Umeå vad jag förstått. Nyponsoppa är drottning! (men finns ej i spanien)
    http://365ume.blogspot.com/2009/08/gor-nyponsoppa-fran-grunden.html

    KRAM

    • Admin 26 oktober 2009 den 13:06 #

      Hej Tove! Kul att höra av dig 🙂
      Färska nypon låter ju ännu godare, men denna får duga än så länge. Vad äter man för frukost i Spanien?

      Kram!!

      • tove 27 oktober 2009 den 23:49 #

        Spanjorerna (detta sockerstinna folk) äter gärna muffins och tjock choklad eller kaffe. Men i ärlighetens namn har jag inte bevittnat en spanjor äta frukost denna gång jag är här. Jag äter dock mitt hembakta bröd (eller köpt vitt luftbröd om jag inte bakat) med smör och ost och te plus en yoghurt som innehåller massa tillsatser och en banan från kanarieöarna.
        En vän till mig säger att han äter sojamjölk och flingor (eller müsli eller nåt) och en apelsin. Det låter ju bättre än muffins.
        Dom gillar socker och parfym. Det är iaf socker och parfym i nästan allt. Det finns parfymerat toa-papper. ALLT tvättmedel och diskmedel innehåller parfym, jag har verkligen kollat. Kanske går det att hitta oparfymerat i nån specialaffär. Jag gillar inte parfymerat tvättmedel, det känns så konstgjort.
        Om du kommer ner till Göteborg nån gång i augusti/september och jag är där så kan vi göra nyponsoppa på färska nypon med mormors supermaskin.
        Tänker på dig! Hur går det med allt? Magen tex?
        Hoppas ni alla mår bra! KRAM
        Tove

Kommentera

