Checklista för hållbar shopping

16 Okt

Idag är det fredag och helgen stundar. Många kommer att trängas på stadens gator för att shoppa under helgen.

Skriv av eller skriv ut listan nedan så undviker du att konsumera mer än du behöver.

Checklista för hållbar shopping

  • Behöver jag den vara jag håller i handen?
  • På vilket sätt kommer varan att öka min livskvalitet?
  • Hur många liknande varor äger jag redan?
  • Hur mycket och hur länge kommer jag att använda varan?
  • Finns det risk att varan blir ett felköp som bara tar upp plats?
  • Har jag en liknande vara hemma som jag istället kan använda?
  • Kan jag få tag på varan utan att köpa en ny, t ex låna, hyra eller köpa begagnat?
  • Motsvarar varan helt mina önskemål?
  • Hur ska jag göra mig av med varan när jag använt den färdigt?
  • Hur påverkar varan miljön? Går den att återanvända?
  • Hur är varan tillverkad? Kan jag stödja produktionsförhållandena?
2 svar to “Checklista för hållbar shopping”

  1. Lotta 16 oktober 2009 den 11:21 #

    Den där listan funkar för allt utom Scrapbooking. 😉

    Förresten det är en pysselträff med Scrapbooking och Spa i Vännsäby den 14/11 om du är intresserad. Det är Nettan Scrapbooking4you som håller i den.

  2. Martin 20 oktober 2009 den 22:21 #

    Vilken bra och genomarbeta lista! Jag kopierar genast över den till min blogg och länkar till din.

    Allt gott!

Kommentera

