Ekolådan v. 41

11 Okt

ekolådan
I torsdags landade Ekolådan utanför dörren.
Denna gång hade jag beställt ”Lilla Mixlådan” som innehöll följande:

– Två avokados (12 kr = 24 kr)
– Fyra fair trade-bananer (7 kr = 28 kr)
– En honungsmelon (28 kr)
– Sju äpplen (5,50 kr = 38,50 kr)
– En stor färsk broccoli (20 kr)
– Ett stort grönt salladshuvud (27 kr)
– Två zucchinis (10 kr = 22 kr)
– Sex rödbetor (4 kr = 24 kr)

Priset för Lilla Mixlådan (inkl frakt) är 210 kr.

För den som undrar om det är prisvärt med Ekolådan så gjorde jag ett ekonomiskt utslag på totalkostnaden, och skrev ovan ut vad jag själv anser mig betalat för varje vara, för att lättare visa hur bra priserna ligger till. Jag hade även kunnat sätta ett lite lägre pris på varorna ovan, och istället lägga 10-20 kr som fraktkostnad.

För min del är Ekolådan snäppet billigare än att handla ekologiskt i mataffären, och det stora pluset är att Ekolådans varor håller betydligt högre kvalitet än i mataffärerna samt att de levereras direkt till dörren.

Vad jag planerar att göra med innehållet:

* Rödbetorna ska bli rödbetsbiffar tillsammans med broccolin som blir en potatis- och broccoligratäng
* Salladen blir mackpålägg, precis som avokadon, har nämligen börjat göra egna lunch-baguetter till arbetet
* Zucchinin använde jag + en röd paprika från förra Ekolådan och gjorde smarrig röd pastasås med stora vita bönor. Se recept nedan!

Paprikasås till fullkornspasta

4 portioner

1 gul paprika
1 röd paprika (jag tog en liten zucchini istället)
1 vitlöksklyfta
2–4 ”nypor” chilipulver
Rapsolja till stekning
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl matlagningsgrädde eller Alpro soya Cuisine eller Oatly iMat
1 burk ekologiska stora vita bönor
250 g fullkornspasta, penne eller fusilli

Hacka lök, vitlök och paprika och stek i en gryta tillsammans med chilipulver (mängden bestämmer du själv beroende på hur stark du vill ha såsen) i olja tills paprikan blivit mjuk, ca 15 minuter. Tillsätt grädden, smula i buljongtärningen och låt koka 5 minuter. Dra grytan från spisen. Mixa såsen slät med mixerstav eller i matberedare. Ställ tillbaka såsen på spisen, tillsätt en burk sköljda stora vita bönor. Låt allt koka upp och koka i 3–4 minuter tills bönorna är varma. Servera med nykokt fullkornspasta.

Ett svar to “Ekolådan v. 41”

  1. Lotta 12 oktober 2009 den 20:21 #

    Jag blir fatiskt lite avis varje gång du lägger upp ekolådan. Önskar jag kunde äta så många olika sorters frukt och grönsaker så att det var lönt att köpa en låda. Får se det på den ljusa sidan, nästa sommar har jag eget grönsaksland och kan odla de görnsaker jag tål alldelles själv. 🙂

Kommentera

