Veckans test: Gröt istället för yoga

25 Sep

Morgnar brukar vara allt annat än fridfulla, i alla fall hemma hos mig, där morgonyogan ska hinnas med innan en snabb kopp te och en frukostmacka i handen medan jag klär på mig ytterkläderna och packar ned lunchen i ryggsäcken. Allt detta sker inom en tidsram på ca 35 min. När jag kommer ut på gatan inser jag att klockan blivit lite väl mycket och jag får gå med snabba steg på min 20-25 minuterspromenad till jobbet.

Trots att yoga är och förblir ett bra sätt att börja sin morgon på, fungerar det inte alltid så bra om resten av schemat blir lidande pga stress. Yogan blir kontraproduktiv.

Denna vecka testar jag att laga havregrynsgröt med sambon varje morgon – istället för att yoga. Hittills har försöket varit mycket lyckat! Bara att vi båda sitter ner tillsammans och njuter av en näringsrik hemlagad varm frukost är en vinst. Och att sin äta frukost  i lugn och ro istället för på språng har gjort att jag numera kliver ur lägenheten med ett lugn i kroppen istället för hjärtat på högvarv.

Det kändes svårt att offra yogan, som är en så pass stor del av min morgonrutin och mitt dagliga liv, men jag låter yogan komma tillbaka på kvällen istället innan läggdags och ger den än mer spelrum på helgen när jag inte behöver skynda mig iväg någonstans. Dessutom, efter flera års yogande, har jag också kommit till insikt att en frukost i lugn och ro ingår i hela yogakonceptet lika mycket som ett yogapass kan göra.

löv4

Gröt istället för yoga känns som en fin höstrutin, då jag under vinterhalvåret har svårt för att yoga i det norrländska morgonmörkret. Ser fram emot en mörk höst/vinter med gröt, en katt i knät, tända ljus och ett morgonsamtal med sambon.

Har du också en morgonrutin du vill förändra? Kan du göra ett test på en vecka och se vad som händer?

4 svar to “Veckans test: Gröt istället för yoga”

  1. Lotta 25 september 2009 den 10:21 #

    Jag tycker du gör helt rätt min vän. Att minska stressen kan ju göra underverk för kroppen. Om jag inte är helt ute och cyklar (har inte så mycket koll på yoga, det är min systers avdelning) så är väl hela ideén med yoga att hitta baland i livet?

    Njut av din nya morgonrutin.

    Kram Lotta

  2. Marica 28 september 2009 den 7:17 #

    Jag vill komma mig i säng tidigare på kvällarna och vakna före klockan ringer, hinna göra mina solisar och äta min havregrynsgröt med blåbär. Morgonen är dagens bästa stund för mig och jag brukar också hinna läsa tidningen. Dock vill jag byta ut mitt svarta kaffe till te.

    • Admin 28 september 2009 den 18:09 #

      Det där med att komma isäng tidigare på kvällarna är kanske just den svåraste utmaningen någonsin. Enda trösten är att när en väl har börjat lägga sig lite tidigare så blir det snart en vana.

      Kan du testa att lägga dig tidigare under en vecka, måndag till fredag? Jag upplever det som mycket lättare att göra ett försök när en vet att det är tidsbegränsat och inte ”för all framtid”.
      Jag har ju själv börjat lägga mig tidigare eftersom jag är betydligt tröttare som gravid. Testade att borsta tänderna och göra mig klar att lägga mig kl tio, sen ligger jag och läser till halv elva och släcker sedan lampan och sover sedan 8 timmar och går upp halv sju nästa dag. Funkar bra! Som sagt, det är svårt att skapa en ny rutin, men oväntat lätt att hålla den när den väl satt sig.

      Jag försöker byta ut svart te till grönt/rött/ört, och det går hyfsat bra faktiskt. Samma sak där, att köra en testvecka för att få in rutinen gör det så mycket enklare sen när kroppen och hjärnan väl vant sig vid det nya!

      Så mitt allmänna råd är: kör en testvecka, tänk inte att det måste vara för alltid, men håll stenhårt på det du ska göra under denna vecka. Förhoppningsvis har du redan efter 5 dagar hunnit sätta den nya rutinen!

  3. tove 01 oktober 2009 den 0:01 #

    verkar som ett mycket bra val!

Kommentera

