Tåglyx!

15 Sep



Imorgon kväll tar jag tåget till Stockholm!

Avgången sker kl 20:58 från Umeå Tågstation. Jag och min sambo reser första klass i en privat sovvagnskupé där WC och dusch ingår på ”rummet”. I sovvagnskupén väntar oss varsin bäddad säng med täcke och kuddar. Priset blev ca 1 300 kr per person för nedresan. Något som säkert många vana resenärer tycker är ett (för) högt pris, men för mig som sätter miljö & komfort komfort först är det ett helt rimligt pris som inte går att jämföra med flyget. Dessutom anser jag att jag har råd att resa både miljövänligt och komfortabelt, trots att jag jobbar bara 75%.

Vi kliver nog på vid tio i nio, stuvar in bagaget och myser framför ett par avsnitt Seinfeld på sambons medhavda laptop, samt köper fair trade-te och varsin godsak i bistron. Kring tio-snåret bäddar vi ned oss i varsin säng och läser en halvtimme innan sömnen. Vi får sova i ungefär 7,5 timme och väcks ca 45 minuter innan ankomst till Stockholm Central, och hinner duscha, dricka fair trade-te och göra oss i ordning i god tid innan vi anländer till Centralen kl kvart i sju på morgonen. Väl framme på Centralen tar vi en stärkande morgonpromenad i riktning mot det morgonpigga Sattva-bageriet på Gamla Stan där vi kan fika Yogi-te och en vegansk kanelbulle till frukost. Sen går vi vidare till Folkkungagatan till vännerna som ska husera oss.

En lugn och skön tågresa med frukost i Gamla Stan är vad som väntar oss, istället för att gå upp i svinottan och sitta inspärrad i ett miljövidrigt okomfortabelt flygplan med en fattig kopp te och en icke-vegansk smörgås, som inte ens ingår i priset längre.

Nyfiken på hur den privata sovvagnskupén ser ut? Klicka här!

11 svar to “Tåglyx!”

  1. tove 15 september 2009 den 22:29 #

    Fint! Om en vecka tar jag tåget till SPANIEN! woho 🙂
    Ha det så skönt i storstan.. KRAM

    • Admin 16 september 2009 den 16:52 #

      Tåget till Spanien, wow! Hoppas du får det underbart 🙂 Kram!

  2. Frida 15 september 2009 den 23:01 #

    åh, låter helt underbart! Jag har åkt bil hela dagen…i gott sällskap visserligen, men jag hade hellre åkt tåg om det gick nåt sånt till/från min destination i norra norrland.

    Men fasen vad fint det är där! Ska lägga upp bilder 🙂

    Ha det fint! kram

    • Admin 16 september 2009 den 16:52 #

      Ser fram emot bilderna, ha det så gott du med bästa Frida! 🙂 Kram!

  3. Urban Lindstedt 16 september 2009 den 11:16 #

    Vi åkte tåg till Kroatien med hela familjen (tre barn). En fantastisk resa utan den där ångesten som flygplatser är fyllda av. Istället människor, lukter, intryck och spännande stopp på vägen. Bra böcker och Nitendo DS till barnen hjälper till.

    • Admin 16 september 2009 den 16:54 #

      På ett tåg är det så avslappnad stämning och helt naturligt att prata med människorna omkring en, jämfört med flyget där folk är betydligt mer tillknäppta. Kanske just för att det är ett mer stressigt sätt att resa på?

      Låter fantastiskt med Kroatien-resan! Ett bra tips för barnfamiljer med andra ord?

  4. Maria 16 september 2009 den 12:41 #

    Vad härligt det låter! Jag blir sugen på att åka tåg trots att jag HATAR tåg… 🙂 ha en härlig tripp.

    • Admin 16 september 2009 den 16:54 #

      Då blir jag förstås nyfiken på varför du hatar tåg? 😉

      • Maria 17 september 2009 den 15:51 #

        För att det skumpar och jag blir åksjuk och hamnar av nån anledning ofta på en baklängesplats. (Och därför är det nog härligt att kunna boka en hel kupé). Ja, och så är det ju det där helsiket med var man ska av och var man går ut. På ett flygplan vet man ju med säkerhet att man är framme, och det är ju tydligt var utgången är. På tåg får man bara hoppas att man uppfattat det hela rätt och hoppar av på rätt ställe. Dessutom är det alltid ett mörker att hitta utgången, ta reda på hur dörren öppnas osv. Men om jag får råd att resa nån gång i framtiden ska jag definitivt ge tåget en chans till. Tycker att det är hemskt onödigt att flyga om det går att undvika.

  5. Ylva Maria 03 oktober 2009 den 12:38 #

    TACK för ett aspeppande inlägg! Jag reser kors tvärs hela tiden och flyger upp flera årstilldelningar av koldioxid per månad. Tänker att jag borde åka tåg, men inte hinner… men när jag läser ditt inlägg blir jag så glad och så peppad för det GER ju tid! TACK!

    • Admin 03 oktober 2009 den 12:43 #

      Jätteglad att jag kan inspirera dig att välja tåget istället för flyget. Tvärtom vad alla tror så måste ju inte tiden på tåget ses som förspilld tid – tvärtom! Lycka till med tågresandet 🙂

Kommentera

