Vad göra med alla vinbären?

22 Aug

En fin utflykt med 2,5 låda röda vinbär som resultat

En fin utflykt med 2,5 låda röda vinbär som resultat

På Ålidhem i Umeå finns det nästintill oändligt med rödvinbärs-buskar kring Pedagoggränd. Åk dit och plocka!

Men vad ska en göra med alla röda vinbär? Här kommer lite tips!

– Rödvinbärsgelé. Recept finns i bl a den mycket bra kokboken Vår Kokbok som bör finnas i varje kök.
Kaka med röda vinbär
Kolapaj med rödvinbär
Mormors tjeckiska miniårtor
Vaniljugnspannkaka med röda vinbär

Saft på svarta vinbärsblad under tillverkning

Svartvinbär brukar vara lite svårare att hitta, och om en har oturen att hitta en redan plockad buske kan en alltid testa att göra en fräsch måltidsdryck på bladen istället! Här finns ett recept från P1’s program ”Meny”och här finns ett annat recept från Rebeccas blogg.

3 svar to “Vad göra med alla vinbären?”

  1. Frida 22 augusti 2009 den 17:10 #

    Jag tycker att gelé verkar lite krångligt…men det kanske bara beror på att jag är trött idag 🙂

    Drack en smoothie med banan, vinbär och sojayoghurt igår i alla fall. Det var gott! Tror jag tar en sån till kvällsfika ikväll också.

  2. Admin 22 augusti 2009 den 18:59 #

    Ja rödvinbär kanske passar till mer än en tror? Smoothie låter gott! Jag hat letat blåbär idag men fick bara ihop 1 dl 😦 Så jag sparar min blåbärspepp till Öndebyn istället och koncentrerar mig på att bygga ut rödvinbärsförtådey istället 😉

  3. Admin 22 augusti 2009 den 18:59 #

    Usch jag stavar som en kratta på min iPhone!

Kommentera

