Ayurveda i Umeå i september

21 Aug

Den 7-11 september får Må Bra-källan i Umeå besök av Johan Ljungsberg från Skandinaviska Institutet för Hälsa och Andlighet.

Du som bor i Umeå eller i området kan ta del av dessa två föredrag:

Mån den 7/9 kl 19.00: Stresshantering – meditation.  Fri Entré.
”En hörnpelare inom Ayurveda är den mentala utveckling och hantering av stress. Med en enkel meditationsteknik, som vi kan använda oss av 2 ggr per dag i 15-20 minuter, kan vi försätta nervsystemet i djup vila utan att vi behöver anstränga/koncentrera oss. På föredraget pratar vi om fördelarna och effekterna av att tillföra djup vila för vår mentala och fysiska hälsa.”
Föredraget är en introduktion till en kurs i ämnet som vid intresse kommer att ges på Må Bra-källan under hösten.

Tis den 8/9 kl 19.00: Utveckla vår Hälsa med Ayurveda. Entré 50:-
”Ett stort område inom Ayurveda beskriver obalans/sjukdom men betoningen i Ayurveda ligger framförallt på den friskvårdande aspekten. Där beskrivs och definieras också vad hälsa är. På föredraget tittar vi på vad hälsa är och vilka faktorer som styr utvecklingen av den. Många praktiska tips och råd ges om hur vi själva kan påverka vår hälsa och vårt välbefinnande. Vi tittar på sjukdomsutvecklingens 6 olika steg och hur vi människor uppnå hälsa och mer välbefinnande på olika vis.”


I oktober startas dessutom en utbildning inom ayurveda! Info nedan:

Utbildning: Ayurvedisk Hälsorådgivare start den 24-25/10 i Umeå
Hälsorådgivarutbildning den 24-25/10. Hälsorådgivarutbildningen är upplagd på 11 veckoslut spritt över 12 månader. De första 7 veckosluten hålls i Umeå och de avslutande 4 veckosluten hålls i Stockholm med Dr Vinay Vora. Ett veckoslut = 2 kursdagar.
Kurskostnaden är 1750:- (inkl. moms) per veckoslut för de sex första veckosluten. Veckoslut 7-10 med Dr Vinay Vora kostar 1950:- (inkl. moms) per veckoslut. Veckoslut 7-10 slås ut på två helger, dvs tvådubbelpass à 4 kursdagar i Stockholm.
Läs mer på hemsidan – direktlänk till sidan om utbildningen.

7 svar to “Ayurveda i Umeå i september”

  1. Maria 21 augusti 2009 den 19:07 #

    Här är förresten adressen till min och syrrans pysselblogg:

    http://www.systrarnastenlund.blogspot.com.

    Vi ligger lite efter men jag har iaf hunnit skriva ett välkomstmeddelande…

    Ses i morgon!!

  2. Brita 23 augusti 2009 den 22:55 #

    Jäklarns att jag är bortrest 7-8, detta är ett område som intresserar mig mycket. Det är så bra att du har koll och tipsar om det som händer i umetrakten. Vi gick förresten förbi Designmässan i lördags, men du var inte där då, synd för det hade varit trevligt att träffa dig in reality. Men det får bli en annan gång=)

    • Admin 24 augusti 2009 den 9:42 #

      Men jag var ju där hela dagen, attans! Jag gick dock runt bland de andra pysslarna och ”networkade” så jag borde ju sprungit på er ändå. Men som sagt en annan gång, kanske sammanstråla till en fika på Schmäck 🙂

  3. Frida B 24 augusti 2009 den 20:59 #

    Jag har haft föreläsning i skolan om ayurveda. Mycket intressant ur mitt yrkesmässiga perspektiv. I dessa länder där detta är stort, finns en stark koppling mellan ”västerlänsk medicin” och den ayurvediska. Svårt för mig att avgöra vad som är bättre men klart spännande.

  4. Brita 25 augusti 2009 den 14:36 #

    En fika på Schmäck låter som en god idé=) Jag ska in till stan nu på torsdag, men du kanske jobbar då? Har en tid på Af vid 10, ska sen gå ärenden etc, så jag blir kvar i några timmar i af.

    • Admin 25 augusti 2009 den 16:08 #

      Jo jag jobbar då, men har lunch 12-13 så då kan vi ha en lunchdate där 🙂

      • Brita 25 augusti 2009 den 20:00 #

        Sounds like a plan! Ska se om jag hittar någon bild på dig här så att jag känner igen dig=) Jag går dit till 12, du kanske kan skicka ditt mob.nr. på min e-mail så skickar jag mitt (i fall det bli blir ngt förhinder åt endera håll). Visst har du min email-adress i&m att jag kommenterat..?

Kommentera

