Ilmarinens rågkaka

10 Aug
Ilmarinens rågkaka

Ilmarinens rågkaka

Kärlek till olika typer av mat kommer och går. Just nu är det Ilmarinens rågkaka som gäller hemma hos oss. Innehåller såklart surdeg och beskrivs på förpackningen som ett finskt handbakat urbröd som jäst i 24 timmar.

Eftersom brödet bakats imorse i Umeå av Hagabagaren var det fortfarande gott segt och saftigt när jag skar upp det. Favoritpålägget är enligt ovan: vegetabiliskt margarin, tahini (sesampasta) och några skivor gurka (från Torneå denna gång). Brödet är bakat på biodynamiskt odlat råd och Hagabagaren brukar sälja bröd under Bondens Marknad på hösten.

På tal om surbröd – någon som är sugen på att testa baka med surbröd eller redan provat? Det verkar inte fullt så krångligt som en kan tro?
Jag är absolut ingen brödbakare hemma, men har tankar på att bli i höst. Några tips på recept eller bakböcker?

10 svar to “Ilmarinens rågkaka”

  1. vilda 12 augusti 2009 den 7:40 #

    Det såg riktigt rustikt ut… södra frankrike… tyvärr kan jag inte mycket om surdeg, precis när jag skulle börja testa slutade jag äta bröd… Men det hindrar inte från att man kan dregla framför en fin limpa.

    Kram

    Vilda

    • Admin 13 augusti 2009 den 16:37 #

      Hej och välkommen till bloggen! Tack för ditt inlägg 🙂
      Kikade just in på din bloggsida om skapandet av ett raw food café – WOW! Skall genast lägga till dig i min länklista och följa bloggen 🙂

      Kram /Maria

  2. Hannele 13 augusti 2009 den 10:40 #

    Visst är det gptt med riktigt surbröd, Finncrisp är också gott. Jag gör enkel surdeg med pyttelite jäst, som får stå ett par dagar.

    • Admin 13 augusti 2009 den 16:38 #

      Just ja, Finncrisp! Där sa du nåt 🙂

  3. emma 13 augusti 2009 den 13:12 #

    åh mumsigt..
    jag är rå-peppad på att börja baka igen efter sommarlovet 🙂

    surdeg är kul, blir gott och är faktiskt himla enkelt.
    kika in på bloggen: paindemartin.blogspot.com
    Han är surdegsfantast o bakar en massa goda bröd

    • Admin 13 augusti 2009 den 16:38 #

      Himla bra tips, tusen tack 🙂

  4. Frida 14 augusti 2009 den 13:59 #

    Ja, låtom oss baka! Jag har en fin och bra bok vi kan kolla i, för det var länge länge sen jag bakade surdegsbröd…

    • Admin 14 augusti 2009 den 15:36 #

      Roligare att baka om vi är två eller flera, ja 🙂

  5. Sven E Carlsson 08 december 2011 den 8:40 #

    Jag fick receptet till Ilmarinens rågkaka av en släkting som jobbade på Haga bageriet på 80 talet. Receptet finns på http://brodattbaka.blogspot.com/2011/05/illmarinens-ragkaka.html

    • Maria 18 december 2011 den 20:56 #

      Oj, tack för det receptet 🙂

Kommentera

