En vecka utan plast

9 Aug

Hittade av en slump en blogg där en kvinna vid namn Katherine Sharpe bloggar om sitt försök att under en vecka leva utan att köpa något som innehåller eller är förpackat i plast. Katherine bor i New York och jobbar på Manhattan och startade sin plastfria vecka i tisdags.

Det är intressant att läsa vilka tankar som dyker upp i Katerhines huvud när hon gör sin testvecka. Jag har suttit som klistrad vid datorn och främst ojat mig inför det faktum att det verkar oerhört vanligt att i NY skippa frukosten hemma och istället köpa den på vägen till jobbet. Låter både dyrt och ansträngande för miljön med alla dessa take away cups och inplastade sandwiches.

Länk till plast-bloggen: http://www.readymade.com/blogs/readymade/2009/08/04/a-week-without-plastic-easing-into-it/
Länken leder till det första inlägget den 4/8. För att läsa nyare inlägg, klicka på dem i högerkanten bland ”recent posts”.

Sen är jag dock  inte av den åsikten att plast är helt av ondo, då plast endast utgör ca 4% av oljeproduktionen, medan ca 80% går till bränslen av olika slag (dessa siffror kan jag inte bekräfta vetenskapsmässigt, kanske nån annan kan dem bättre?). Så länge plasten återvinns ser jag den inte som ett stort hot mot miljön.

Kan du tänka dig en vecka eller kanske bara en dag utan plast? Vilka förändringar skulle du behöva göra i ditt liv för att nå målet?

6 svar to “En vecka utan plast”

  1. Monica 09 augusti 2009 den 16:51 #

    Jag kan bara säga att det verkar jädrigt trickigt! Sedan jag började samla mjukplast till återvinningen så har det framgått mer än tydligt att plast förekommer hela tiden!

    • Admin 09 augusti 2009 den 17:49 #

      Eller hur! Mjukplast och hårdplast tar upp bra mycket mer av källsorteringen än jag kunnat föreställa mig. Som följd slänger jag den vanliga soppåsen oftare, nu när den blir långt ifrån lika full så luktar den ju desto mer då det mest ligger matavfall i den. Tänk om en hade kompost också, vad skulle då bli kvar? 🙂

  2. jenny 10 augusti 2009 den 22:34 #

    Jag har ju försökt att undvika plast ända sen jag läste den där artikeln i Filter för länge sen, men fy vad svårt det är.

    • Admin 10 augusti 2009 den 23:03 #

      Ja visst är det, snudd på omöjligt!

  3. Martin 12 augusti 2009 den 8:00 #

    I stadsdelen Islington i London, där jag var i somras, har man infört Plastic Bag-Free Zone, ett lovvärt initiativ. Det går ju lätt att ersätta plastpåsar mer papperspåsar, som ju är förnybar resurs.

    • Admin 13 augusti 2009 den 16:40 #

      De har infört samma grej på köpcenterområdet Strömpilen här i Umeå där det finns Ica Maxi och en galleria. Enbart papperspåsar som dessutom har text på utsidan om idéen. Bra initiativ!

      För övrigt kör nu plastic free-bloggen en vecka utan processed food…också MKT intressant…

Kommentera

