Kom ur sängen med yoga och ayurveda.

4 Aug

– Vakna med ayurveda
Känns det trögt och trist att komma ur sängen på morgonen? Då kanske ayurveda kan vara något för dig. Prova en eller flera av rutinerna nedan i en månad så kanske du får en helt ny syn på vad en god morgon kan innebära.

  1. Stig upp och gå ut innan solen går upp. Då är vata-energin (rörelse-energi) som starkast dvs en idealisk tid att stiga upp! Ta gärna en kort promenad i den svala luften och njut av att piggna till.  När solen går upp tar kapha över (muskel-energi) och här passar det med ett yogapass för att stärka kroppen.
  2. Drick ett ljummet glas vatten med pressad citron eller lime. Det sätter igång matsmältningen, och citrusen innehåller vitaminer och mineraler.
  3. Väck ditt ansikte med vatten. För att fukta din hud inför dagens strapatser – skölj ansiktet 7 gånger i kallt vatten. Siffran representerar kroppens 7 chakran (energicentrum). Medan du sköljer ansiktet – ta en klunk kallt vatten och skölj runt i munnen. Spotta ut i slutet.
  4. Gör en tungskrapning. Du behöver inte köpa en tungskrapa för ändamålet – det räcker med en vanlig rostfri sked. Skrapa tungan 7 eller 14 gånger, börja från tungroten och dra mot tungspetsen. Smaklökarna blir förberedda på dagens måltider.
  5. Ge öronen massage. Börja på toppen av öronen och massera i runda små cirklar med pekfinger och tumme.
  6. Ge ögonen lite uppmärksamhet. Stänk lite kallt vatten i dina öppna ögon. Känns ögonen extra irriterade eller ‘puffiga’ – lägg en kall gurkskiva på ögonlocken och vila en kort stund. Rulla sedan ögonen upp och ner, sedan från sida till sida. Rotera ögonen först medsols och sedan motsols. Avsluta med att ett par gånger knipa igen ögonen och sedan öppna dem.
  7. Ät en lätt frukost. Gärna frukt, grönsaksjuice, lättyoghurt och müsli eller granola.

– Att äta eller inte äta innan morgonyogan?
Att äta efter yogan är bättre för din matsmältning och för dina övningar. Om du ändå är vrålhungrig och bara måste få i din något så ät en halv banan en halvtimme innan passet och drick en ljummen kopp vatten med pressad citron i.

– Kom igång med en 20 minuters yogavideo
Starta morgonen med att rulla ut mattan och göra Jason Crandalls 20 minutes Morning Sequenceklicka här för att komma direkt till videon

(Bilder och texter är hämtade från Yoga Journal Newsletter, 09-07-22.)

Advertisements

2 svar to “Kom ur sängen med yoga och ayurveda.”

  1. Ulrika 04 augusti 2009 den 19:48 #

    TACK för dina härliga tips!
    Morgonyogan är en ny rutin som jag tagit till mig och som jag mår väldigt bra av. Det här var inte samma video du tipsade om tidigare, men samma instruktör – passen verkar vara i princip samma. Det är underbart!
    Dina andra tips ska jag också prova. Det blir lättare och lättare att kunna komma upp före solen, i takt med att den går upp senare.
    Det enda som går bort är tungskapandet. Jag har en VÄLDIGT stark kräkreflex…
    Allt gott till dig och tack ännu en gång för dina inspirerande tips!
    Kram Ulrika

    • Admin 07 augusti 2009 den 16:48 #

      Jättekul att höra att morgonyogan funkar för dig och att du fått rutin på det 🙂 Det allra bästa är att det räcker med 5 min, så länge en bara sätter sig ner på mattan så har eni alla fall gjort NÅNTING och den där mattan (och ljusen) är ju otroligt bra på att ge kroppen ro utan att en ens behöver röra på sig 🙂

      Av ayurvedatipsen i bloggen så är det att skölja ansiktet med kallvatten 7 gånger och sen skölja munnen som är min bästa morgonrutin! Testade även öronmassagen, det var lite kul 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: