Från heltid till deltid igen!

1 Jul

Efter att ha jobbat heltid i två månader har jag fått nog. Efter semestern återgår jag till 75% arbetstid, vilket innebär lediga fredagar samt att jag bara arbetar till kl fyra på eftermiddagarna.

-Men det där med pengarna då?
Efter att ha gjort ett test med heltid på två månader kan jag återigen konstatera – det är inte värt pengarna.  Hellre ledig tid än att leva i en materialistisk tillvaro. T ex så har både sambon och jag valt bort såväl körkort som bil, både ur en ekonomisk aspekt och ur en miljöaspekt.

Att välja bort körkort/bil samt att gå ner i arbetstid – och vara nöjd med det – ses av många som oerhört provocerande. Jag har till och med råkat ut för att folk blivit arga på mig. Antagligen ser de själva hur de sitter fast i ekorrhjulet och  vågar kanske inte bryta sig loss. De ser att någon rubbar deras världsbild och kan inte stå ut med att vissa människor väljer bort sådant som just de anser vara det viktigaste i livet.

Själv har jag aldrig haft några problem att bryta mönster, att sticka ut, att göra något annorlunda. Därför är det heller inga problem för mig att vara vegan, körkortslös, miljöaktivist, feminist och djurrättare. Min familj och mina vänner älskar mig för den jag är, inte för min bil eller mina pengar.

Du som bryter mönster – kom ihåg att du inte är ensam! Vi är många som bryter mönstret och vågar sticka ut. Stå på dig och skriv gärna en kommentar om hur du sticker ut och hur du hanterar omgivningens syn på dig.

26 svar to “Från heltid till deltid igen!”

  1. Frida B 01 juli 2009 den 10:38 #

    Word Maria!

    Det är helt klart värt det. Att det ska va så provokativt att se sin fritid viktigare än jobbet! min gissning är följande. Det ligger på modet att inte ha tid och då har man som individ ingen skyldighet till sitt eget liv. Det är enkelt att säga ” jag har inte tid” men det är svårare att säga ” jag har mycket tid” .Som du säger att förändra sig är svårt, men om det är allmänt legitimt att köpa färdiglagad mat eller inte träna så är vi människor lata och är bekväm i att inte behöva. Men här kommer du och säger att man visst kan ha tid om man anstränger sig och vill! Oerhört provoserande för den bekväma som inte vill ändra livsstil. Du är helt klart bäst Maria 😉

    • Admin 01 juli 2009 den 10:50 #

      Där satte du huvudet på spiken, Frida! Bekvämlighet verkar vara det viktigaste för svensken. Folk är för bekväma för att träna, för bekväma för att ta tåget ist för flyget, för bekväma för att ställa bilen, och för bekväma för att byta ut kött mot vegetariskt.

      Nä, det är dags för svensken att bli lite obekväm 🙂

  2. Lotta 01 juli 2009 den 10:53 #

    Jag tror det är bra att gå ner i arbetstid för en hel del männsikor. För folk stressar ihjäl sig för att de vill hinna göra så mycket samtidigt som de ”måste” jobba heltid. Man kan ju rätta sig efter de pengar man har och spara till sådant som kostar lite mer, men idag är det mer – jag måste ha sakerna på en gång attityd.

    • Admin 01 juli 2009 den 11:13 #

      Håller med dig om ”måste ha sakerna på en gång”-attityden. Tycker också det känns som att man förr sparade mer. Idag är det ju lättare att få olika typer av lån, typ sms-lån och liknande. Att ha gott om pengar är väl nästan ännu mer en status-grej idag än vad det var förr. Men jag tror det vänder snart; att vara ekonomisk och sparsam kan bli god status!

      Sen så försöker jag aldrig på något vis tvinga på folk min livsstil, alla har rätt att göra sina egna individuella val. Men jag gillar inte när folk klagar på att de jobbar så himla mycket och har ingen fritid, om det finns möjligheter att ändra på det om man bara vågar byta aspekt och ruckar lite på sin bekväma vardag.

      • Lotta 08 juli 2009 den 12:07 #

        Folk tar lån alldelles för lätt utan att tänka sig för. Hela den där status grejen har jag nog aldrig hoppat på. Minns inte hur jag var när vi var yngre (hm, skyller på den där kulan jag fick i huvet) du får rätta mig om jag har fel. 😉

        Jag köper saker jag för att jag vill ha det, inte för att andra har det.

        Att du inte tvingar på andra din livsstil tycker jag är så uppfrikande. I stället lyssnar man på dina åsikter och kunskaper och bildar sig en egen åsikt. Det är inte många som har den inställningen, utan försöker pracka på andra sina egna åsiter.

  3. Fri 01 juli 2009 den 18:21 #

    Bra beslut! Stå på dig mot alla som vill ha in dig i fållan, vill att du ska vara som alla andra, så att de inte tvingas reflektera över huruvida DE lever sina liv som de verkligen vill.

    • Admin 02 juli 2009 den 9:01 #

      Jag tror många människor i Sverige är olyckliga och tror att pengar kan lösa deras problem…

  4. malve 02 juli 2009 den 8:54 #

    Nej – det är INTE värt pengarna!!!

    Själv har jag valt att byta inriktning i livet och studerar på heltid – utan studielån. Vi klarar oss på min mans lön, barnbidraget och ett litet sparkapital för det där lilla extra. Min omgivning är MYCKET provocerad! För oss är tiden viktigare – att hinna med både oss själva ohc barnen. Och att jag får möjlighet att göra det jag vill.

    Extra provocerande är det att jag kan välja att lägga mina pengar på t.ex. massage. Något som flertalet i min bekantskapskrets inte anser sig ha råd med. Däremot har de råd med en massa materiellt krafs…

    Det är nog för jobbigt för vissa att inse att man faktiskt har ett val. Väljer man att bo flott väljer man samtidigt att vara kvar i heltidsträsket, med långa dagistider o.s.v.

    • Admin 02 juli 2009 den 9:00 #

      Bra gjort av dig, fortsätt stå på dig!
      Och visst svider det extra i ögonen på folk när en kan unna sig lie ”lyxigare” saker. Jag har bland annat åkt på två semestrar till både Berlin och Italien under denna vår. Jättehärligt 🙂

      Som vegan har jag aldrig nånsin försökt ”pracka på” någon mitt val av kost, men där kan folk också bli oerhört provocerade och direkt hamna i en försvarsställning och säga både dumma och elaka saker.

      Jag önskar att folk inte vore så fördömande mot oss som valt en annan livsstil. Jag försöker inte på något vis skryta med att jag ”är bättre” än dem, jag bara berättar att det finns ett alternativ, vilket väl inte borde vara så farligt?

    • Admin 02 juli 2009 den 9:03 #

      Förresten så låter massage underbart 🙂
      Själv testade jag ”hot stone massage” på IKSU Spa för några månader sen. kan verkligen rekommendera det. Varmt å gott 🙂

  5. clarah 02 juli 2009 den 9:28 #

    * Arbetar 80 %

    * Helnykterist

    * Använder tvättnötter,menskopp,tygkassar

    * Köper 2hand kläder ; oftast snyggast klädd 🙂

    • Admin 02 juli 2009 den 9:32 #

      Keep up the good work 😀

      Gillar att du skrev till ”oftast snyggast klädd” också efter ”köper 2hand kläder”.
      Ibland tror jag folk tänker på lumpna gamla noppiga kläder istället för allt vansinnigt fint som finns i butikerna 🙂

      • clarah 02 juli 2009 den 9:48 #

        Hej !

        -Ja det finns sååå mkt godis i 2hand butikerna ..läste -ngn stans att det till ett (1!) par nya jeans går åt 9000 liter H2o i tillverkningen !!

        * Jag äter kyckling o fisk…men kyckling känns inte bra att äta längre…har börjat med 3 gröna middagar i veckan 🙂

        * Köper/använder bara ; olivshampo, olivolja till inpackning , fuktcreme till ansikte-händer-fötter-Oftast snyggast ! he he nej jag skojar.Lite.

        * Ansiktsmask ; vanlig bakjäst ; luktar pyton men gör susen för huden…det har jag använt typ i 20 år..läste för ett tag sen att Izabella Scorupco också alltid använt det till ansiktsmask ; polskt bondförnuft i Hollywood:)

  6. frida r 02 juli 2009 den 18:44 #

    Jag är lite kluven till att sticka ut och bryta mönster, i praktiken i alla fall. Det som är jobbigt (i vissa sammanhang) är att vara den udda typen som inte passar in – men å andra innebär det ju att om man redan betraktas som udda så kan man lika gärna bli ännu mer udda 🙂

    Det jag beundrar dig för, Maria, är att du är så helhjärtad och genuin i det du gör!

    • Admin 02 juli 2009 den 19:47 #

      Jag tror det kan hänga ihop lite med det jag skrev om personlighet i ett inlägg här om dagen. På jobbet kan jag ibland tänka att jag vill passa in mer, men då glömmer jag att jag redan ÄR den udda tjejen. Och då kan det tvärtom kännas falskt och oäkta att ta på sig en annan attityd eller åsikt bara för att passa in. Jag tror helt enkelt att ärlighet varar längst. Och tack för de fina orden!!

  7. Ulrika Gabriel 02 juli 2009 den 20:36 #

    Heja dej!
    Jag tycker att du är klok och sann, jag.
    Stor kram i sommarvärmen

  8. Maria 05 juli 2009 den 23:49 #

    Den här sommaren jobbar jag 80% på mitt sommarjobb i stället för sedvanliga hundra. Anledningen är att jag inte mår så pass bra att jag orkar jobba mer plus att jag ville försöka få undan lite plugg som släpar efter. Jag önskar att allt kunde kännas bra för jag vill så gärna jobba högst 80% på de jobb jag kommer att ha i framtiden, men tyvärr blir jag väldigt stressad över ekonomin. Jag ”får” inte vara sjuk eller ta ledigt mer än nödvändigt för det märks tydligare i kassan nu än när jag jobbade 100%. Jag har redan varit tvungen att vara borta från jobbet halva dagar pga besök på vårdcentralen och det är bara början av sommaren… Som det är nu vill jag knappt ta ledigt över trästocks trots att jag ALLTID brukar göra det.

    Tror att det skulle ha känts lättare om jag hade haft en sambo, för då har man ju nån som kan ”cover up” för en om man har kort om pengar någon månad.

    På plussidan kan jag dock säga att det är ofantligt skönt att vara ledig på fredagar, helgen blir längre och jag hinner slappna av och njuta mer. Vill jättegärna fortsätta jobba deltid i framtiden men det bygger på att jag kommer att tjäna så pass bra att jag kan ta ledigt nån dag utan att bli ruinerad (och slippa känna mig stressad om jag blir sjuk).

    Jag tycker att du är väldigt inspirerande och att det är sjukt att folk blir arga bara för att du gör de val du gör. Men det kanske är så där, att folk blir provocerade av att andra tar sig friheten att göra det de vill av sina liv trots att det är mot normen. (Finns en viss stämning i samhället av att man SKA jobba hela tiden vare sig man vill eller inte. Man (en 🙂 ) ska helt enkelt bita ihop och streta vidare.) Sedan kanske en del mänsker känner sig provocerade av dig för att de själva känner sig fångna i sin livsstil och tror att de inte kan bryta sig ur den.

    Kram! ❤

    • Admin 06 juli 2009 den 21:40 #

      Bra jobbat Maria! Jobbigt att höra att du dras med en massa vårdcentralbesök, och jag erkänner att det är en trygghet att ha en sambo att luta sig mot om något ekonomiskt missöde skulle dyka upp. Förhoppningsvis finns det även familj och vänner som kan hjälpa med ett sådant stöd om olyckan skulle vara framme för dig.
      Hoppas du kan fortsätta på 80%, du är värd det!! 🙂

      • Maria 07 juli 2009 den 12:26 #

        Tack så mycket för den kommentaren! 🙂 Är på det stora hela så givande att jobba deltid, för tiden jag får över är i sig ovärdelig även om det kan bli knepigt på pengafronten ibland.

  9. Monica 06 juli 2009 den 9:10 #

    Jag har haft 20% studieledigt sedan förra hösten, lediga måndagar, och det är sååååååå skönt! Jag skulle klara kursandet utan den där ledigheten men det är så gött att jobba 4 dagar och vara ledig 3 istället för 5 – 2. En enorm skillnad! På mitt jobb, ett företag i IT-branschen, är det lite provocerande med köpstopp, semestrande med kollektivtrafiken m m då alla där har råd med att vara alldeles för bekväma och vidlyftiga i sitt leverna. Men dom är rejält nyfikna… Fortsätt Tagga Ner!

    • Admin 06 juli 2009 den 21:43 #

      Just det där med att jobba 4 och vara ledig 3, jämfört med jobba 5 och vara ledig 2, känns härligt!
      Du har rätt i att folk ibland är nyfikna också, jag ska inte dra alla över en kam!

  10. Anna 07 juli 2009 den 16:01 #

    Heja!

    Efter att haft jobb där avtalet har varit 100% = 36-37 timmar i veckan och sedan drabbats av 100% = 40 timmar har jag upptäckt vilken skillnad det är. Livskvaliten förhöjs otroligt mycket om man går ner till 75-80%!

  11. Josefin 18 juli 2009 den 21:33 #

    Vi har inte heller bil och många blir förvånade över det då vi har körtkort och jobb båda två och egentligen råd om vi skulle vilja. Men hittills har vi inte behövt bil då det är gång och cykelavstånd till allt.
    Nu när vi ska få barn är det en helt annan grej. Nu blir folk nästan arg på en att man inte tänker skaffa bil. ”Det är ju en trygghet” babblar alla om. Jag tror det är en grej alla säger som inte är van att klara sig utan. Dom är verkligen provocerade som du säger. Det är nog mest för att dom är avundsjuka på att vi kan klara oss utan den där pengarslukande grejen och inte dom. Och jag menar händer det verkligen nåt så bor man ju i en storstad där det finns ambulanser i närheten och gott om taxibilar.

    Fast jag skulle inte vilja ha otagit körkortet för nu kan man trots allt låna eller hyra bil när man ska någonstans dit det är svårt att ta bussen.

    • Admin 19 juli 2009 den 13:54 #

      Jag kan också önska att jag eller sambon hade ett körkort, ifall en skulle behöva låna en bil nån gång. Men än har det kunnat lösas på andra vis, det gäller bara att vara uppfinningsrik 🙂 Den dagen vi verkligen behöver en bil (typ flyttar ut på landet) så tänker vi ta körkortet.
      Det ska verkligen bli intressant att se folks reaktioner den dag vi skaffar barn…

  12. Frihet i blodet 01 maj 2014 den 6:28 #

    Hej och tack för en underbar blogg. Jag har tagit beslutet att gå ner till 75% arbetstid till hösten. Detta väckte till min förvåning stor uppståndelse bland familj och vänner. Jag tror att det är min syn på varför jag vill jobba mindre som väcker känslor. Att jag inte har något emot att få mindre i plånboken men större frihet i livet. Jag uppskattar din blogg oerhört mycket. Väldig mattnyttig :-). Ha en skön 1 maj. Kram Pia

    • Maria 01 maj 2014 den 9:04 #

      Tack för din kommentar!
      Visst provocerar det, folk blir nog lite avis på en som ”vågar” släppa på statussymboler och väljer familj och fritid istället.
      Trevlig 1:a maj på dig med!

Kommentera

