Arkiv | 12:56

Är din fritid fri tid eller TV/dator-tid?

2 Dec

Läste ett inlägg i Lolitalottas blogg Det enkla målet där hon skriver om bla köpstoppsförsöket i november och andra tänkvärda saker som att använda tiden rätt, och speciellt fritiden.

På min fritid (kvällar efter middagen, dvs ca 19-23) ”fastnar” jag oftast framför datorn eller TVn istället för att:

-Ta en kopp te med sambon och prata strunt
-Busa och kela med katten (eller sambon)
-Sy lite gardiner
-Scrapbooka fotoalbumet som står och dammar
-Läsa nåt ur bunten tidskrifter på kökssoffan
-Baka en kaka eller ett gott bröd
-Lägga en patiens
-Yoga en stund
-Meditera
-Sticka och lyssna på t ex P1
-Gå ut med sopsorteringen en sväng
-Slå in klara julklappar
-Gå ut en promenad
-Sortera kläder ur garderoben till en ”byta eller skänka”-påse
-Hälsa på mina goda grannar (som flyttar sista december..besökte dem i somras senast)

På försök kör jag nu dator-fri tid efter 21:00 på kvällen.
TVn undviker jag att fastna framför genom att använda mig av TV-tidningen där jag kryssar för de intressantaste programmen och håller mig till dem istället för att zappa och riskera att fastna framför värdelösa dokusåpor (som lyckas slita tag i ens intresse på ngt vis) alternativt avsnitt av Seinfeld som jag redan sett hundrafemtioelva gånger.

Igår testade jag alltså dator-fritt efter 21 och lade istället tiden på att:
-Läsa i en jättefin illustrerad bok om hur Star Wars-filmerna kom till och som jag fick i 31-årspresent i somras av min sambo
-Fika
-Busa med katten
-Sopa och svabba golven (gjordes iofs innan 21)
-Prata i telefon med pappa
-Snabbstäda i köket/disken

Mest nöjd är jag med att jag faktiskt för en gångs skull satte mig ned och läste i den där boken som jag alltid tänker att jag ”ska” läsa i när jag ”får tid”.

Hur ser dina kvällar ut? Vad låser dig till att inte göra det där du ”inte har tid” till? Kan du förändra ditt beteende?

Annonser

Yoga ups and yoga downs

2 Dec

Imorse gjorde jag vinyasa-yoga med Adi på www.yogatoday.com och det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Andningen hakade upp sig och blev flåsig, baksidan av låren (hamstrings) kändes som gjutna i järn, nacken spände och värkte och inget lugn infann sig överhuvudtaget.

Tricket en sådan här gång är att inte se den otillfredsställande yogaövningen som ett nederlag. Istället kan jag acceptera att kroppen idag inte är riktigt hundra procent på topp. En anledning (som jag vet om) är lite för bristfälligt med sömn de senaste tre dagarna (en halvtimme mindre än normalt, vilket ger rätt stor effekt i mitt fall). En annan anledning kan vara att jag sovit i en konstig position, har en förkylning på gång, eller känner mig stressad av olika anledningar.

Resten av veckan ska jag sova ut lite längre och köra ”mysmorgon” dvs ligga kvar i sängen efter väckaren ringt och se ett (kort) avsnitt av Sense and sensibility, sen stiga upp och göra lite frukost och återvända med den till sängen för att läsa, gosa med katten och titta på lite nyheter. Vad tror ni om en sådan ”lyxmorgon”? Har testat den förr och vet att humöret blir på topp efteråt jämfört med en morgon där yoga ska ”pressas” in i morgonschemat…

Hur gör du för att få en mysig och bra start på dagen?