Älska fredagar

3 Okt
[Jippi, en blomstrande pelargon på fönsterbrädan!]

Den här dagen har hittills varit smått underbar!
Eftersom jag jobbar 75% (självvalt) så är jag alltid ledig fredagar, vilket gör att mina veckor känns rätt korta och helgerna rätt långa. Så efter en skön sovmorgon knallade jag bort till soprummet med lite skräp och träffade på min granne Karin som jag hejat lite på förut. Hon bjöd in mig att vara med i vävstuge-gänget som träffas varje måndag i en lokal på Öbacka där jag bor. Karin var helt otroligt peppad på att jag ville vara med, så nu ser jag fram emot att spendera måndagar udda veckokvällar med syjuntan och jämna veckor med vävstuge-tanterna 🙂

Efter vävstuge-inbjudningen knallade jag in på stan och kikade in i ateljén som jag får tillträde till på söndag! Då ska det städas och fixas i det hörnet som jag får överta. Cykelkärran min ska lastas med skrivbord, stol, symaskin samt mängder av tyger och sytillbehör.

[Studio Crime Scene]

Efter ateljén väntade ett möte på jobbet ang min anställning, så från och med i dag jobbar jag som projektkoordinator för att sätta kulturprogrammet för Umeå Kommuns barn och unga! Otroligt skoj och utmanande. På måndag kör jag igång.

Efter mötet tog Kenny och jag en härlig vegansk champinjon- och currysoppa på favvolunchstället Rost och sen knallade jag hemåt men svängde in på den lilla garn- och tygbutiken öst på stan. Ägarinnan var en mysig tant med grått hår och mycket pratglad. Det visade sig att hon sålde garn av ekoull och ekobomull, samt 10-talet ekologiska tyger och dessutom stickor av ekologiskt odlat trä! Mycket hög mysfaktor på butiken må jag lova.

Vid halv två mötte jag slutligen upp min vän Saori för en fika uppe i Café Nian på Umeås sjukhus där hon pluggar. Enastående utsikt, det grå vädret till trots.

[Utsikt över Umeå från Café Nian]

Det roligaste med denna dag (hittills) är att jag pratat med så många främlingar, tror jag räknade till fem stycken totalt än så länge! På gatan, i affären, i hissarna på sjukhuset. Det är så trevligt att prata lite strunt med främmande människor, ge dem ett leende och sedan skiljas åt.

Testa även du att prata med en främling idag! Du vet aldrig vart det kan leda…

2 svar to “Älska fredagar”

  1. frida 03 oktober 2008 den 15:09 #

    oj, vilken härlig dag! JAG VILL OCKSÅ VÄVA!!! 🙂

    Jag måste kolla in tygaffären, den lät spännande.

    Kram

  2. Lotta 03 oktober 2008 den 20:43 #

    Vad är det du sks pyssla med på söndagar? Det låter jättespännande. Stället jag beställer tyg från har också lite ekoligiskt, tycker det är bra att man får möjligheten att välja om man vill.

    Sedan tycker jag det börjar bli dags för fika någon dag. Säg till när du har tid.=)

Kommentera

