Myskvällen som blev en katastrof

2 Okt

Obs! Om du inte tål att läsa om maskar och mat i samma mening så läs inte detta blogg-inlägg!!

Kom hem efter jobbet och satte mig i kökssoffan för att läsa lite diverse tidningar, recept och annat trevligt i ett par timmar och för en gångs skull ta det lite lugnt med mitt liv. Hittade ett recept på kladdkaka som jag blev sugen på att baka så jag började mixtra ihop smeten. När jag öppnar vetemjölsförpackningen hittar jag plötsligt en larvliknande typ där i. Slänger genast förpackningen och börjar kika igenom det övriga sortimentet bland de fyra hyllorna. Förpackning efter förpackning är angripna av larver och maskar (trots att de flesta förpackningar är inhysta i glasburkar och liknande förvaringskärl) och obehaget kryper längs ryggen på mig (en del av dem lever och krälar lite diskret). Tur att jag inte är alltför räddhågad vad gäller maskar och annat äckelpäckel (jag är typen som utan några som helst problem rensar avlopp och mögliga rester i kylen) så jag sätter genast igång en storstädning av skafferiet. Nästan inga varor får vara kvar, endast ett oöppnat vetemjölspaket och ett kakaopaket och en burk bikarbonat som nog inte ens larverna verkar intresserade av.

Dagens tips från mig till dig blir alltså att kika igenom skafferiet. Lite tips på vägen:
– Maskarna/larverna är ofta genomskinliga och kan vara lite svåra att upptäcka.
– Håll utkik efter många små svarta ”prickar” i hörn eller på hyllor – det är larvägg eller flugägg (tror jag)
– Oftast ser du redan utanpå förpackningen att den är angripen. En slags halvt genomskinlig väv går oftast att hitta under botten på förpackningen samt i öppningen. Bara att slänga på en gång.
– Är du minsta lilla osäker så SLÄNG eftersom jag hört (nån annan med kanske?) att har en förpackning blivit angripen är risken stor att hela skafferiet kan vara det.

Som tur var hade sockret klarat sig (tror jag) samt en oöppnad påse vetemjöl så det blev i alla fall kladdkaka till slut…

3 svar to “Myskvällen som blev en katastrof”

  1. frida 02 oktober 2008 den 22:25 #

    Oj. Det kanske är värt att ta en titt i mjölskåpet imorgon – i smyg, så att inte maria ser. Hon är fortfarande lite skärrad över silverfiskarna i hennes rum, trots att de är borta nu. Hmm. Inte så mysigt med larver i maten…

  2. Nina 03 oktober 2008 den 5:42 #

    Välkommen i klubben… eller nåt. Förra hösten blev vi invaderade av mjölbagge hos oss. Hela skafferiskåpet fick tömmas och ”avgiftas” med diskutabla medel. Drygt en månad tog processen innan alla baggjävlar var utrotade. Usch. Håll skåpen så tomma som möjligt nu ett tag, avvakta och se om ohyran ger med sig. Eländiga kryp!!

  3. Frida B 03 oktober 2008 den 6:12 #

    Fy va äckligt! det där är något som man bara borde få drömma om inte uppleva. Men du fick rent i skåpen. alltid något. Måste genast kolla mitt skafferi, om ja vågar……

Kommentera

