Arkiv | 20:51

Ica eller Coop – vem är miljövänligast?

29 Sep


Jag har just bytt från Ica till Coop/Konsum och känner mig jättenöjd! Enligt Coop så är ju de bäst i branschen på att satsa på miljön, och inte då bara genom att erbjuda ekologiska varor i butikerna utan även i ett helhetsperspektiv där alla led i företaget (kooperativet) tas med.

Funderar dock på om inte Änglamark vill sponsra min blogg snart, det skulle sitta fint. Eller kanske de vill att jag bloggar om ekologisk vegetarisk matlagning på deras hemsida? Ska snacka med min kontakt (logistikchefen) på Konsum Nord, en trevlig prick!

Men frågan kvarstår, är Coop/Konsum det grönaste alternativet på marknaden?
Vad tror du?

[Storkok på svarta bönor och kikärtor, samt en grönsakssoppa m bönor]

Selen och omega3 utan piller eller animaliska produkter

29 Sep

Lite näringslära måndagen till ära!

SELEN
Vi får i oss tillräckligt med selen i Sverige och behöver knappast något tillskott av selen. Däremot i länder som Ryssland och Kina är jorden fattig på selen, och i Kina har personer drabbats av försämrade hjärtfunktioner pga för litet selen-intag.

Exempel på veganska livsmedel med höga halter av selen:
– Paranötter, där 10 nötter ger 50% av RDI
– Aubergine, där 100 gram ger 18% av RDI

Exempel på icke-veganska livsmedel med höga halter av selen:
– Makrill, där 50 gram ger 165% av RDI
– Fisk, där 100 gram ger 70% av RDI
– Ägg, där ett ägg ger 36% av RDI
– Skaldjur, där 100 gram ger 78% av RDI

Selen finns dessutom i de flesta livsmedel fast i mindre mängder, tex i potatis, juice, frukt, grönsaker osv.

OMEGA 3
Det rekommenderade intaget för en vuxen är enligt Livsmedelsverket cirka 2 till 3 gram per dag.

-Valnötter ger 6,8 gram fleromättat fett per 100 gram, varav största delen består av linolensyra (Omega-3).
-Krossade linfrön ger 21,4 gram fleromättat fett per 100 gram, största delen linolensyra (Omega 3)
(Källa: http://www.halsosidorna.se/Mat.htm)

Sammanfattning: En handfull paranötter och en handfull valnötter – alternativt krossade linfrön – om dagen ger en mkt bra grund eller täcker helt det totala intaget av selen och omega 3 för de som väljer en vegetabilisk kosthållning. En handfull paranötter och en handfull valnötter per dag tillgodoser hela eller en stor del av det dagliga intaget av selen och omega 3.