Jag har testat Wii Fit!

12 Sep
(Jag snurrar en osynlig rockring i en balanslek)


Igår provade jag för första gången Wii Fit hos ett par kompisar som tränat enligt konceptet några veckor.
Det fanns flera olika träningskategorier att välja bland: Yoga, Muscles, Aerobics och Balancing Games.

Jag började med yoga och gjorde nästan samtliga övningar. Det intressanta var att Wii-plattan höll koll på min balans, och kunde säga till hur jag skulle fördela kroppsvikten för att maximera övningarna. Övningarna var relativt basic yoga-övningar som jag redan bemästrade, men jag fick långt ifrån ”full pott” förutom i ett par balansövningar som t ex Tree Pose. Lite skoj var det, men jag föredrar att yoga utan en platta och mer i ett dynamiskt flow, utan att behöva stirra på en skärm.

Näst ut var muscles där jag bara testade två övningar: plankan och en sorts tuffare situps. Det var JOBBIGT! Precis som muskelträning ska vara, det här vill jag köra fler gånger!

(Den här fiffiga ”spargrisen” höll koll på hur länge man tränade)

Aerobics tyckte jag lät lovande, eftersom jag är en ”gammal” (sedan 10 år) aerobics- och steputövare och älskar dessa konditionsträningsformer, men aerobics i Wii Fit var väldigt enkelt och trist, och då har vi inte ens nämnt den banala musiken. Fy!

(Jag leker pingvin som fångar fiskar på halt isflak)

Sist ut kom balancing games och återigen blev jag en Wii-entusiast! Genom att använda sin balans och flytta sin egen kroppstyngd kunde jag t ex åka slalom och snowboard, eller leka en pingvin som hoppade runt på ett isflak efter fisk. Jättekul! När Wii blandar lek med träning blir det perfekt. Kunde hållit på halva kvällen!

(Så här söta var pingvinerna i balans-spelet)

En slags sammanfattning av Wii Fit får bli att yoga och aerobics inte riktigt håller, de platsar bäst med en ledare och i grupp på ett gym, medan muscles och balancing games fungerar utmärkt framför tv:n och gärna med sällskap. Efter nära en timmes övning var jag varm i kroppen och lätt svettig i pannan, så visst hände nånting där på plattan, trots allt!

(Till och med zazen (zen-meditation) fanns med som ett moment i Wii Fit, och jag slog nytt rekord!)
4 svar to “Jag har testat Wii Fit!”

  1. Monica 12 september 2008 den 14:25 #

    Var får man tag på en sån där? Behöver ju inte veta förrän efter nyår förstås…

  2. Maria 12 september 2008 den 19:32 #

    tja den går nog att köpa lite varstans typ cdon och nätbutiker, eller blocket.se eller tradera.se för en begagnad 🙂

  3. Petra 12 september 2008 den 20:15 #

    VILL HA!

  4. Sara 14 september 2008 den 5:44 #

    Kul!

Kommentera

