Yoga-onsdag

27 Aug


De senaste fyra yoga-onsdagarna har jag matat er med tips på hur ni ska komma igång med yogan genom att länka till gratis lärarledda podcastsoch videos. Från och med idag kommer jag istället att ge er tips om vad du kan tänka på/göra när du yogar eller inför din yoga.

Meditera
Att meditera är att avsätta en stund för sig själv och fokusera, vanligtvis på din andning. Du kan meditera på din yogamatta till att börja med, senare kanske du kan finna meditation i en långsam skogspromenad, på bussen till jobbet eller i den långa kön framför kassan i Stormarknaden.

Oftast rekommenderas det att man inte börjar meditera på egen hand, det är lättare med en lärarledd meditation i början. Men om du vill prova att meditera hemma kan du börja med 5 minuter åt gången. Själv är jag nybörjare och har bara provat att meditera hemma än så länge, 5 eller 10 min åt gången. Enligt zenmeditation (zazen), som jag själv utövar, sitter man i lotusställning och djupandas genom näsan och fokuserar enbart på själva andningen. Du kan upprepa tyst i ditt huvud ”jag andas in” och ”jag andas ut” för att stärka fokus. Du kan också räkna andetagen för att hålla fokuset stilla och inte tillåta tankarna att ta över. Ögonen kan gärna vara halvt slutna och halvt öppna, nånstans där mittemellan.

Rekommenderar varmt att du mediterar 5 min innan du sätter igång med din yoga. Det gör att du ”landar” på mattan och får större fokus på andningen inför din yoga.

Länkar för dig som vill veta mer:

Vilken meditation passar dig?
Starta meditera nu!

2 svar to “Yoga-onsdag”

  1. Petra 27 augusti 2008 den 14:36 #

    Åh, yoga. Jag beundrar/avundas alla som håller på med yoga, och jag önskar att mitt intresse inför det kunde väckas… men jag kan inte ens koncentrera mig på att andas, haha. Kanske når jag dit någon dag… och då ska jag använda mig av dina fina tips!

    Ha en bra dag!

  2. Maria 28 augusti 2008 den 13:29 #

    Du kanske kan börja med att bara räkna till 10 andetag, det är i alla fall en start! 🙂

Kommentera

