Jobba för kommunalt vs privatägt

22 Aug

Fredagar är jag ledig från mitt jobb eftersom mitt krav på min arbetsplats (vilken det än må vara) från och med 1:a augusti är att jag ska behöva jobba max 80%. På mitt nya jobb som projektsamordnare för en skolbiofestival samt som medieinformatör jobbar jag 75% fram till nyår, och troligen 75% även efter nyår.
Arbetstiderna har jag själva fördelat så jag jobbar 9-16:45 dagligen förutom fredagar då jag är helt ledig!
Idag fick jag dock lov att komma in på jobbet 9-11 för ett viktigt möte då festivalen äger rum om ganska exakt en månad, och det är mycket att planera. All extratid kan jag lägga på hög och ta ut efter festivalen som tur är.

Vilken enorm skillnad det är att jobba kommunalt som jag gör nu, jämfört med privatägt företag som innan! På det privatägda företaget förväntades jag jobba över, och fikarasterna var exakt 15 minuter långa. Det var dessutom svårt att ta ut lediga dagar (eftersom arbetsbelastningen var hög och inte tillräckligt många var anställda) trots att jag hade massor av komptimmar från övertid. Någon uppskattning visades ytterst sällan. Snarare var indirekta hot och sura miner vardagsmat på företaget.

På mitt nya kommunala jobb är det halvtimmes-långa fikaraster minst två gånger per dag, och alla slutar kl 16.45 om dagarna. Stämningen är mycket gladare och öppnare än på det privata företaget, och jag kan fritt lägga mina arbetstider där jag vill. Friskvård är något som verkligen utnyttjas bland de anställda och uppmuntras friskt av chefen. Pengar finns att arrangera trevliga umgängeskvällar för de anställda och varje morgon bjuds vi på morgonmacka till förmiddagsfikat. Kontrasterna är otroligt stora och jag måste säga att jag har aldrig nånsin varit så glad över att jag till slut tog tag i mitt liv och helt enkelt sa upp mig från det företaget jag jobbade vid.
Så mitt tips till dig som inte trivs på arbetsplatsen får helt enkelt bli – säg upp dig!

Tänkte avsluta inlägget med en bild på vår katt Lego som gör något som jag är väldigt dålig på själv, nämligen att bara ligga ner och göra ingenting en stund.

4 svar to “Jobba för kommunalt vs privatägt”

  1. Lotta 22 augusti 2008 den 18:41 #

    Grattis till nya jobbet. Eller så gör man som jag ska göra startar eget om man inte trivs eller inte får något jobb.=) Men ett annat jobb behöver jag ändå tills jag vet hur företaget går. Vi ska ju dessutom börja renovera till våren så lite sparade pengar vore fint.

    Han är ju bara så söt eran katt.

  2. JS 22 augusti 2008 den 21:38 #

    När man inte behöver oroa sig för om företaget ska gå runt eller inte behöver man förstås inte anstränga sig lika mycket…

  3. Maria 24 augusti 2008 den 7:42 #

    Good point js!!

  4. Rose-Marie 30 augusti 2008 den 16:32 #

    Du har en skön inställning till arbete Maria! John Stuart Mill, liberalernas fader, sade ju att efter tillväxt skulle något annat komma – förkortad arbetstid, fritid, omtanke m.m.

    och om jag känner dig rätt får du säkert hundratusen saker gjorda trots 75% och långa fikaraster. I know I do! 🙂 Fast det är klart, jag hade ju fördelen på förra jobbet att kunna försova mig på fikarasterna 😉

Kommentera

