Onsdagar = yogatips i bloggen

30 Jul
Onsdagar kommer jag från och med idag att välja ut de bästa yogatipsen jag hittar och lägga ut dessa i bloggen för att peppa er blivande eller redan frälsta yoginis, som det så fint kallas.

Dagens tips får bli en amerikansk yogatidning som går att köpa i vissa tidningsbutiker som Press Stop och Press Point, nämligen Yoga Journal. Tidningen är rätt tjock och kostar ca 85 kr i lösnummer, men jag har prenumererat ett år och då blir priset per nummer (inkl frakt) max 60 kr per nummer.

Tidskriften omfattar det mesta inom yoga, dvs inte bara den själva fysiska träningen på mattan. Läsningen består av allt från insändarbrev och recept till intressanta artiklar om t ex konsumtionsminskning, hur du kan förenkla din vardag, återbruk etc.

I varje nummer finns även ett färdigt yogapass som tar ca 45-60 min att genomföra. Varje asana (=yogarörelse) visas genom en bild och det står utförligt hur du ska utföra den. Varje pass har olika teman -allt från fysiskt mkt ansträngande kundaliniyoga till avslappande kvällsanpassad yinyoga. Rekommenderar varmt dessa pass. Dessutom finns det en liten spalt med ”before” och ”after” med tips på vad du bör göra före och efter passen, t ex hur du värmer upp och varvar ner på olika sätt, eller om det passar bra med viss musik.

En fin bonus med Yoga Journal är deras hemsida som är fullmatad med information och artiklar. Bland annat finns det ett tio-tal 20-minuter långa podcasts. Dessa laddas direkt på hemsidan och visas upp i en egen liten mediaspelare. Passen har olika teman som ”Morning wake up routine” eller ”Core strengthening sequence” och efter att ha provat två av passen är jag väldigt positiv och vill prova samtliga. Rekommenderas alltså.

För mer information, besök hemsidan på http://www.yogajournal.com/
3 svar to “Onsdagar = yogatips i bloggen”

  1. Anki 01 augusti 2008 den 6:18 #

    En av mina favorittidningar, just nu har jag dock ”tappat” yogan lite tyvärr. Jag är dålig på att yoga själv, tycker att det är roligare i grupp och när man får tips och råd av en instruktör.

  2. Maria 01 augusti 2008 den 9:34 #

    Åh trist när man ”tappar” yogan, det händer en lite då och då tyvärr tycker jag. MEN som tur är kommer man snabbt in i yogan igen bara man börjar lite lite med kanske 5 min yoga första dagen och 10 min nästa dag.

    Du kanske ska köpa ett kort så du kan börja om yogaträningen i grupp till hösten?

  3. Lotta 04 augusti 2008 den 15:38 #

    Tack för alla snalla kommentarer. Solskyddet var enkelt att göra. Bara fålla och slå i öljetter. Sålde faktiskt mitt första näsduksfodral på en loppis häromveckan kändes kul faktiskt. Jag har dem i många färger och mönster. 🙂

Kommentera

