Rosor, lyxig veganmat och en igelkott

9 Jul


Igår fick jag ett infall och köpte en bukett ljusgula rosor på Buketten. Se så fint de pryder Fair Trade-vasen från Världsbutiken i Piteå 🙂 En bukett blommor kan verkligen göra dagshumöret flera snäpp bättre.


Dagen ägnades åt ärenden på stan såsom att äta lyxig lunch på nästan vegetariska restaurangen Rost. Kan varmt rekommendera den veganska varianten av ”färskostallrik” som innehåller linser, bönor, bulgur, grönsaker, två klickar hummus, två bröd samt (om en ber om det) rostade mandlar och russin – ljuvligt! 80 kr för den som har råd! De flesta råvarorna är ekologiskt odlade, och det ingår även en kopp te eller kaffe samt (veganska) kakor till efterrätt.

Efter ett besök hos min far på sjukhuset kände jag mig trött och tung i kroppen och vinkade av Kenny på bussen till Skellefteå och vankade sakta hemåt. Helt klart är en förkylning på gång, känns i hela kroppen och i bihålorna. Planen för kvällen blev istället för tebjudning hos Lisa samt punkspelning på Verket, en sängliggande position framför TV:n. En liten ljuspunkt på vägen hem, på den lilla stigen som leder från cykelvägen till huset där vi bor, var denna lilla igelkott som orädd vaggade mot mig och förbi mig in i närmaste buske. Det slog mig hur skönt det var att bara stanna upp fem minuter och vara i nuet, ute i naturen, med ett litet djur intill och utan att tänka på något annat än det subtila ljudet av minimala regndroppar som träffade löven och buskarna. Försök leva åtminstone 5 minuter i nuet, ikväll eller imorgon eller närhelst du läser detta: stanna upp i en kort meditation, och känn hur vi alla är del av något större.

Maria, med en stor kopp varm choklad i handen på väg mot sängen för vila.

5 svar to “Rosor, lyxig veganmat och en igelkott”

  1. Monica 09 juli 2008 den 20:56 #

    Om man bara tillåter sig att vara ett uns uppmärksam så upptäcker man att det finns pintjockt med tillfällen att leva i nuet. T o m sånt som att diska och stryka blir njutbart om man verkligen på riktigt fokuserar på det man gör, inte bara vill bli klar fort. Känner efter hur det känns liksom. Prova!

  2. Monica 09 juli 2008 den 20:56 #

    Om man bara tillåter sig att vara ett uns uppmärksam så upptäcker man att det finns pintjockt med tillfällen att leva i nuet. T o m sånt som att diska och stryka blir njutbart om man verkligen på riktigt fokuserar på det man gör, inte bara vill bli klar fort. Känner efter hur det känns liksom. Prova!

  3. Monica 09 juli 2008 den 20:58 #

    Och vad gott det såg ut där på tallriken! Synd att det är så låååångt till Umeå…

  4. Frida 10 juli 2008 den 9:08 #

    Krya på dig! Jag har sett en igelkott på gården här, och Siri såg den också och ville genast ut och jaga den…Jag fick förklara att det inte var någon bra idé 🙂

  5. Rose-Marie 10 juli 2008 den 20:49 #

    Välkommen hem!
    Tack för alla värmande ord och pepp! Omständigheter i livet gör att jag snart kan koncentrera mig på min hälsa på ett helt annat sätt. Dåliga element ska elimineras! Vi hörs snart. kramar

Kommentera

