Raw frukost på balkongen

14 Jun

Satt uppe och jobbade hela natten på tolkjouren , men det ringde väldigt lite så jag hann läsa igenom hela Topphälsa-Kristinas raw food-blogg! http://www.topphalsa.se/blogg/view-web-log.xml?id=272

Efter en torrborstning, en inoljning av Weleda Björkolja på låren, lite Wise Ansiktskräm i ansiktet och en kvarts ryggstärkande morgonyoga kände jag mig så inspirerad av Kristina att jag gjorde mig en raw choco till frukost.

RAW CHOCO:
0,75 dl oskalade sesamfrön
1 tsk carobpulver
1 tsk kakaopulver (inte helt raw tror jag, men smaken blir så bra med kakao)
1 banan
1,75 dl vatten

Mixa sesamfröna torra tills det liknar mjöl eller små smulor. Häll i 1 dl vatten och lägg i carob, kakao och banan. Mixa lite till. Tillsätt sista ca 0,75 dl vatten och mixa till slät konsistens. Toppa med kokosflingor som ”mjölkskum”. Rik på kalcium från de oskalade sesamfröna!

/Maria, nu med siktet på mer raw food i sitt liv…

6 svar to “Raw frukost på balkongen”

  1. Petra 14 juni 2008 den 14:22 #

    Såg din länk i Kristinas blogg, så jag passade på att kolla in! Härligt med fler som är intresserade av kost och hälsa, jag är också väldigt nyfiken på Raw Food så tack för ett härligt recept idag! Ser fram emot fler spännande inlägg i din blogg 🙂

    Ha en härlig helg!

  2. Frida 14 juni 2008 den 22:38 #

    hej maria, hittade dig här minsann! Såg din kommentar i jonas hållbara blogg. Tänk att (blogg-)världen är så liten 🙂

    Du måste komma och hälsa på snart. Jag och mamma har fixat i lägenheten och nu är det superfint! Jag har äntligen en växthylla i köket som pryds av små söta tomatplantor som jag fick i härnösand. Kram
    /Frida

  3. emma 15 juni 2008 den 11:09 #

    mmm mmm testade raw chocon efter yogan imorse. mkt gott o mättande!

    snart ska vi ut o springa, men först ska jag laga ett par byxor 🙂
    /emma

  4. Monica 15 juni 2008 den 18:51 #

    Det där låter smarrigt, det måste jag prova!

  5. Monica 15 juni 2008 den 18:53 #

    Alltså, bilden illustrerar min köpstoppsdimma som jag just nu famlar runt i… Men, det går faktiskt som på räls hittills!

  6. Sofie Thornberg 26 juni 2008 den 13:45 #

    Hej Maria!
    Hittade hit via kristinas blogg och oj va rolig din blogg är att läsa!
    Sitter just nu å sippar på min egna rawcoco till luch och oj va god (och mättande!) den är!
    Hoppas du skriver snart i din blogg i gen, ser fram emot att läsa mer!Spännande spännande!
    hälsningar Sofie

Kommentera

