Nya morgonrutiner för bättre hälsa

11 Jun

Idag tog jag första steget mot trevligare och bättre morgonrutiner:
Normalt sett brukar jag stiga upp kl 07.30 och yoga eller ta en löptur, duscha o tvätta håret (ca var 3:e dag) och kolla mailen eller gå runt o städa osv. Kl 08.45 Hoppar jag på cykeln till jobbet där jag börjar 09.00.

Imorse började jag att göra ett 15 min långt yogapass bestående av 6 olika asanas, enligt en artikel om ryggproblem i ett nummer av tidskriften Hälsa. Tänkte göra passet i två veckor och återkomma här på bloggen med en rapport om värken i nedre delen av ryggen lindrats av träningen.

Efter yogan tog jag senaste numret av Topphälsa och la mig i sängen igen för att läsa. Kl 8 såg jag nyheterna och fortsatte sedan läsa, prata med sambon och klappa katten som lagt sig på min mage för att sova. Kl 08.30 steg jag upp igen, klädde mig, satte upp håret och så hoppade jag och sambon på våra cyklar kl 08.45.

– Gav detta mig bättre hälsa?
Svaret är ett klart JA! Mina morgnar har mest känts som en trist väntan på att gå till jobbet, nu kan jag istället njuta av morgonen med att ligga i sängen och läsa och se nyheterna och kanske ta en kopp te istället för att irra runt och slösa tid framför datorn och stressa upp mig inför jobbet.

Kanske har du också en morgonrutin du kan ändra på, så din morgon blir behagligare?

Maria, med 3 dagar kvar till semester

2 svar to “Nya morgonrutiner för bättre hälsa”

  1. Monica 13 juni 2008 den 23:55 #

    Jag tar ibland en promenad eller joggar innan jobbet. Ibland yoga eller meditation. Det viktigaste är dock att jag vill komma upp, komma igång och få ordning på mina egna tankar innan jag lyssnar på NYHETER som mest ställer till det i hjärnan på morgonen!

  2. Monica 13 juni 2008 den 23:55 #

    Jag tar ibland en promenad eller joggar innan jobbet. Ibland yoga eller meditation. Det viktigaste är dock att jag vill komma upp, komma igång och få ordning på mina egna tankar innan jag lyssnar på NYHETER som mest ställer till det i hjärnan på morgonen!

Kommentera

