Ett avklarat Vårrus och höstplaner.

28 Maj

Så var Vårruset avklarat! Visserligen promenerade jag raskt istället för att springa hela loppet (som ju var mitt mål), men det kändes ändå roligt och jag träffade några fina vänner varav två är mycket seriösa med sin löpträning och de peppade och inspirerade mig, så vi ska springa tillsammans till hösten🙂

Nu till följetongen Vad tusan ska jag hitta på till hösten?
Eftersom mitt jobb som tolkförmedlare på heltid varit lite kaotiskt de senaste 6 månaderna med mycket övertid, stress och dålig arbetsmiljö har jag nu slutligen sagt upp mig och kommer att jobba ett par veckor under sommaren, men den 25:e juli gör jag min sista arbetsdag.
Med lite tur kan jag få jobba på Stora Nolia 1-10 augusti, men resten av hösten och mitt liv är ett tabula rasa, vilket både känns lite läskigt men framförallt spännande! Har sedan länge tänkt att bl a söka jobb på Tehörnan eller försöka försörja mig på olika småjobb eller tillfälliga jobb istället för att vara bunden till en åretrunt-tjänst som jag är nu. Men nu har en ny möjlighet dykt upp! Det är den ett-åriga utbildningen till Hälsocoach på Vindelns Folkhögskola som fångat mitt intresse. Utbildningen gör att jag kan kalla mig hälsocoach och göra följande:

– Kunna komponera och leda klasser i olika gruppträningsformer.
– Kunna genomföra konditionstester och hälsoprofiler.
– Kunna jobba som friskvårdsmassör.
– Kunna beskriva och analysera hälsans bestämningsfaktorer.

Mer info finns på kursens hemsida > http://www.vindelnsfolkhogskola.se/Kurser/Halsocoach.htm

Visst låter det spännande? Kursen startar den 1/9 2008 och studetimmarna är satta till 08:30-15:30 varje dag (fredagar 08:30-11:30) vilket är anpassat till att en ska kunna pendla med buss Umeå-Vindeln-Umeå (bussen tar ca 1 timme per resväg).
Nu ska jag bara fylla i och skicka in en ansökan och samtidigt fundera ut hur jag ska kunna klara detta ekonomiskt. Ska kolla med CSN om jag har några kronor kvar där, annars får det bli till att leva mer sparsamt än någonsin i ett år samtidigt som jag extrajobbar.

Vad tror ni om denna nya idé?

Maria, som njuter av solen trots att en är på kontoret hela dagen.

2 svar to “Ett avklarat Vårrus och höstplaner.”

  1. Rose-Marie 28 maj 2008 den 9:51 #

    Har sagt det tidigare men…jag tror att det passar dig perfekt!

  2. tove loon 06 juni 2008 den 9:03 #

    jag tror att det är en jättebra idé!! go for it!

Kommentera

