Lisens Örtspa

25 Maj

Idag tänker jag skriva lite kort om den nyutkomna boken Lisens örtspa som är skriven av örtterapeuten Lisen Sundgren.

Boken är uppdelad i fyra olika kapitel enligt de fyra årstiderna och börjar passande nog med våren. Recept ges på olika ansiktsvatten, skrubbar, hårsköljningar, ansiktsmasker, salvor etc som du kan tillverka själv utifrån naturens skafferi. Själv provade jag att göra ett ansiktsvatten av groblad genom att blanda 2 dl vatten med några groblad och låta dem dra i vattnet i ca 15 minuter. Bladen silas sedan bort ochansiktsvattnet kan förvaras i kyl 2-3 dagar. Groblad har en hopdragande effekt som passar bra till ansiktsvatten bland annat.

Nästa gång ska jag prova att göra en björkskrubb, och jag återkommer här med en rapport!

/Maria – som avslutar kvällen med den underbara filmen Stolthet och Fördom på TV3 kl 21:00

2 svar to “Lisens Örtspa”

  1. Emma 26 maj 2008 den 17:34 #

    pepp för björkskrubben, den är fabulous! hoppas du gillar den lika mkt som jag 🙂

  2. Tove 27 maj 2008 den 7:14 #

    hihi du kommer bli en buske.. :p

Kommentera

